Summitul de Integritate pentru Prosperitate
Bucuresti - 9 decembrie 2016
Cu ocazia Zilei Internaționale Anticorupție, Transparency International România a organizat a XII-a ediție a Summitului de Integritate pentru Prosperitate, eveniment la care au participat reprezentanți ai societății civile, mediului de afaceri și reprezentanți ai sectorului public.
Evenimentul a plecat de la premisa că tot mai multe demersuri la nivel național și internațional încurajează companiile private / de stat să utilizeze sisteme de management al eticii și conformității în modelul lor de afaceri cu scopul unei dezvoltări sustenabile pe termen lung. Astfel, noua Strategie Națională Anticorupție include obiective și standarde privind etica și integritatea în companii. În egală măsură angajamentul României, asumat la summit-ul de la Londra, pentru prevenirea corupției și asigurarea transparenței în sectorul privat, împreună cu directivele europene de raportare financiară și non-financiară vin să fundamenteze această nevoie.
Conferinţa regională este parte a proiectului “Creșterea rolului sistemului judiciar în prevenirea corupției în mediul de afaceri”, finanţat din FONDUL PENTRU RELAŢII BILATERALE. Prezentăm câteva dintre cele mai importante idei expuse în cadrul Summitului de Integritate pentru Prosperitate.
Marian V. Popa, Director Deutsche Bank Global Technology Center România
”Responsabilitatea pe care o avem este să construim lucrurile pentru viitor. Nerăbdarea caracteristică societății, în special societății românești, nu este dată neapărat de ambițiile mai mult sau mai puțin agresive. Trebuie să acceptăm că transformarea de integritate a unei societăți este un proces de durata, iar pentru acest lucru trebuie să ne schimbam. Principalul element de schimbare trebuie să fim noi, iar pentru acest lucru trebuie să avem curaj. Sunt destul de multe popoare care au o abordare foarte circumstanțială, foarte multe lucruri nu depind de noi, ci de factori externi (începând de la prognoza meteo și încheind cu valuta).Circumstanțele pe care le creăm noi trebuie să fie acțiuni foarte ferme din partea noastră.”
Gro Skaaren- Fystro, Special Adviser, Transparency International Norvegia
”Implementarea programelor anticorupție înseamnă în primul rând un angajament de sus în jos, prin identificarea bunelor practici dar și a riscurilor, scrierea politicilor și standardelor, programe de training, control intern și audit, investigarea accidentelor și mecanisme pentru avertizorul de integritate. Un cod de conduită este necesar, dar nu suficient. Membrii companiilor in care aceste programe de anticorupție se implementează, se vor întâlnii cu situații extreme și vor face față unor dileme unde vor trebui să își folosească discernamant si cultura de business va forma rezultatul.
Viorel Pătrașcu, Director Economic Transparency International Romania
”Standardizarea presupune parcurgerea mai multor pași: planificare, implementare, monitorizare, evaluare, auditare, prevenirea acțiunilor lipsite de etica, managementul riscului, raportare. Dacă construiți un sistem de integritate puternic, puteți evita problemele generate de practici ascunse. Beneficiile integrității includ: conștientizare socială și încredere din partea publicului; pregătire pentru a opera si pentru a creste intr-un context legislativ tumultuos; pregătire în monitorizarea posibilelor fraude sau rapoarte financiare neconforme; evitarea crizelor economice.”
Ovidiu Neamțu, Fondator Asociația 11even
Discutând despre ideea de creare a unor comunități prin care ONG-urile și companiile ar putea conlucra pentru a implementa proiecte sociale:“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together” Ce s-ar putea face cu peste 200 de milioane de euro anual? Dar cu un miliar de euro în 5 ani? Dezvoltând o comunitate din interior spre exterior înseamnă că ne întoarcem la principiile de bază ale societății. Avem o legislație favorabilă: 0,5% din cifra de afaceri poate redirecționa o companie începând cu 2016 către un ONG, 5% este impozitul pe dividend in 2016, 10,5% începând cu 2017 Deci? Ce s-ar putea face cu peste 200 de milioane de euro anual? Dar cu un miliar de euro în 5 ani?
Conf. Univ. Dr. Sebastian Văduva, Decan Griffiths School of Management Oradea
”Când vine vorba de Guvern, avem impresia că dacă vom schimba culoarea politică și dacă vor exista schimbări în partea legislativă, vom avea curățenie în sistem. Problema intrinsecă a Guvernului este finanțarea (o campanie politică costă în România între 500 milioane și 2 miliarde de euro). Începând cu sec XVII cultura financiară românească este fanariotă, adică interpretabilă. De aceea avem nevoie de o societate voluntară care este, fără doar si poate, implicată în învățământ. Nu este de mirare că în SUA cele mai bune universități sunt cele private. Societatea civilă trebuie să se implice in învățământ și să ofere o alternativă de gândire Guvernului.”
Iulia Coșpănaru, Director Adjunct Transparency International Romania
”În strategia națională anticorupție 2016-2020 există două obiective relevante pentru întărirea integrității în mediul de afaceri: raportarea non-financiară și reducerea corupției în achizițiile publice, care presupun colaborarea dintre sectorul public și cel privat și cuprinde două elemente importante: mecanisme de recompensare și pilotarea pactelor de integritate ca soluție pentru creșterea transparenței și integrității. Un prim pas către îndeplinirea obligațiilor asumate prin strategie a fost transpunerea directivelor de raportare non-financiară. Raportarea non-financiară include invitația de a adopta la nivelul companiilor politici și sisteme de integritate. Pactele de Integritate sunt un instrumente elaborat de TI și reprezintă un acord între instituții publice, societate civilă și contractanți și sunt utile deoarece ele reprezintă un acord între toți participanții economici.”