

c o n t e x t na
ț
i o na l
6
2 0 1 4 R APOR T D E AC T I V I T A T E
te prin decizii judecătorești finale. Aproape 1.500 de persoane au fost con-
damnate prin decizii finale, peste jumătate dintre acestea ocupând poziții la
nivel înalt.
Raportul DNA pentru 2014 dat publicității la 25 februarie 2015 arată că un
sfert din cazurile DNA sunt soluţionate în baza articolului 191 al Legii nr. 78/-
2000 privind prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie,
articol care reprezintă încununarea eforturilor de advocacy ale TI-România.
Este acum timpul ca DNA să dea dovadă de echidistanţă şi justiţie neselecti-
vă şi să aplice tratament egal tuturor celor faţă de care există acuzaţii de co-
rupţie.
În ceea ce priveşte fondurile europene, priorităţile Programului Operaţional
Capacitate Administrativă (POCA) pentru următoarea perioadă de programa-
re includ o componentă dedicată transparenţei. POCA susține identificarea,
dezvoltarea și implementarea de măsuri pentru creșterea transparenței, eticii
și integrității în instituțiile publice, pe lângă continuarea dezvoltării și imple-
mentării de măsuri privind reducerea corupției în cadrul acestora.
De asemenea, POCA sprijină corelarea eforturilor administraţiei publice cu
cele ale societăţii civile, în vederea dezvoltării de mecanisme care să ajute la
identificarea de date şi la monitorizarea indicatorilor privind fenomenul corup-
ției, aceste informații urmând a fi utilizate pentru implementarea unor măsuri
de reducere şi combatere a corupţiei.
O privire asupra mediului de afaceri arată că întreprinderile românești au în-
ceput să arate interesul față de un cadru de etică și conformitate, nu numai
pentru beneficiile reputaționale imediate, ci și pentru beneficiile pe termen
lung, traduse în dezvoltare economică.
Trecutul României ca parte a blocului sovietic, în care timp de aproape jumă-
tate de secol economia planificată a ținut locul inițiativei private și pieței libe-
re, a lăsat o puternică amprentă asupra parcursului economic postdecem-
brist, și implicit asupra mediului de afaceri. În contextul în care procesul de
privatizare nu a fost complet finalizat, sectorul de afaceri se dovedește încă
reticent sau rezervat față de transformările survenite.
Cu toate acestea, au fost întreprinși pași înainte. Mai ales în ultimii ani, com-
paniile românești au început să înțeleagă necesitatea racordării la standarde-
le de transparență și integritate, fiind din ce în ce mai dispuse să dezvolte, să
adopte și să asume un cadru de etică și conformitate. Totodată trebuie menți-
onată includerea în obiectivele SNA a unuia referitor la mediul de afaceri, pre-
cum și adoptarea unei legislații anti-corupție aplicabilă.
8
instituții publice
și inițiative la a căror înființare/
implementare TI-România a contri-
buit, printre care: DNA, DGA prin
comitetul strategic, ANI, prin Consi-
liul Național de Integritate.
200
+
sesiuni de training
la care au participat peste 4.000 de
cursanți din mediul de afaceri și
din sectorul public.
6000+
cetățeni consiliați
în cadrul Centrului de Resurse
Anticorupţie pentru Cetăţeni
(ALAC).
100
+
studii & ghiduri
pe teme
legate de integritate.
10
mil
cetățeni informați
prin mesajele TI-România: campa-
nii de conştientizare desfășurate
prin intermediul TV, radio, on-line.