1 / 2 Next Page
Information
Show Menu
1 / 2 Next Page
Page Background

De la construirea de aeroporturi și stadioane până

la achiziționarea de computere pentru școli și medicamen-

te pentru spitale, achiziţiile finanțate din bani publici au o

complexitate, importanță și valoare deosebite. Bunurile,

lucrările și serviciile achiziționate de entităţi publice însu-

mează între 15% și 30% din produsul intern brut (PIB) al

unei țări. Cu astfel de sume în joc, apar şi tentații pentru

corupție.

Cu cât transparența proceselor este mai limitată, cu atât

corupția este mai dificil de detectat. În plus, puțini dintre

cei care observă corupția o și semnalează public, deseori

plecând de la premiza că banii irosiți nu sunt ai lor, ci ai

statului, fără să conștientizeze faptul că banii de la bugetul

de stat provin de la plătitorii de taxe, prin urmare banii

publici sunt banii cetăţenilor. Contractarea publică poate

avea sincope din cauza lipsei de transparență, a lipsei

răspunderii şi implicit a corupției. Problemele cauzate de

corupție rezultă din decizii de management eronate;

calitatea nesatisfăcătoare a bunurilor, serviciilor şi lucrări-

lor; costuri adiționale şi risipa resurselor.

În acest context, prevenirea şi combaterea corupţiei contri-

buie la asigurarea integrităţii şi eficienței politicilor publice.

Riscuri de corupţie identificate

O serie de situaţii de risc au fost identificate în toate

procesele de achiziţii publice. Lista lor este însă deschisă.

Ţinând cont de vulnerabilităţi, aceste riscuri pot fi identifi-

cate urmărind etapele unui proces de achiziţie.

Riscurile de corupție în achizițiile publice

#IntegrityPactsRO

Newsletter nr. # 5/Aprilie 2017

Pactele de Integritate (Integrity Pacts)

reprezintă un acord între o instituţie publică şi

o companie/un grup de companii participante

la un proces de achiziţie publică. Acest acord

implică angajamentul părților de a se abţine de

la a plăti, oferi, solicita sau promite mită, trafic

de influenţă sau orice alte forme de coluziune

pe parcursul procesului de achiziție. Totodată

instituie o formă de transparentizare a achiziţi-

ei, prin facilitarea accesului unei terţe părţi la

acest proces în calitate de monitor extern.

Monitorul este de regulă o organizaţie a socie-

tății civile, iar monitorizarea se poate desfăşura

de la începutul procesului de achiziţie şi până

la finalizarea implementării contractului.