

T R AN S P AR E NCY I N FO
3
l eg i s l a
ț
i e
Dreptul la opinie și schimb de
informații, inclusiv transfron-
talier, fără interferența autori-
tăților publice, este garantat
de Convenția Europeană a
Drepturilor Omului. Rețelele
de socializare cad sub inci-
dența acestui drept, întrucât
reprezintă doar o formă diferi-
tă de a transfera informații.
Concomitent cu drepturile și
libertățile care trebuie garan-
tate spațiului online, sunt ne-
cesare măsuri pentru asigura-
rea transparenței și eticii.
Astfel, din practica internaționa-
lă se conturează excepții de la
exercitarea dreptului la libera
exprimare, însă jurisprudența
Curții Europene pentru Drepturi-
le Omului (CEDO) stabilește
criterii exigente pentru interfe-
rența autorităților în acest sens.
În mod explicit, libera exprimare
online este susținută de Decla-
rația Consiliului Europei privind
Libertatea Comunicării pe Inter-
net.
Restricțiile existente cu privire la
conținutul pe internet caută în
primul rând să limiteze materia-
lele ilegale sau dăunătoare. La
nivel internațional, eforturile de
a le controla sunt conturate de
Convenția privind Criminalitatea
Informatică a Consiliului Euro-
pei, în special de Protocolul Adi-
țional referitor la incriminarea
actelor de natură rasistă și xe-
nofobă săvârșite prin intermedi-
ul sistemelor informatice.
Majoritatea statelor OSCE au
adoptat legi privind incriminarea
conținuturilor ce cuprind: discur-
suri rasiste, xenofobe, sau care
incită la ură; negarea, minimali-
zarea, aprobarea sau justifica-
rea genocidului sau a crimelor
împotriva umanității; incitare la
terorism; propagandă teroristă;
pornografie infantilă; defăimare;
încurajarea extremismului; sau
alte conținuturi dăunătoare.
În România, la fel ca în majori-
tatea statelor membre, prevede-
rile legale privind incriminarea
conținutului nu sunt de regulă
specific formulate pentru conți-
nutul pe internet, ci sunt aplica-
bile oricărui mediu de distribuire
de informații. Un punct sensibil
îl reprezintă prevenirea defăi-
mării injuste. Rezoluția 1577 a
Adunării Parlamentare a Consi-
liului Europei cere în mod expli-
cit statelor care au pedepse cu
închisoarea pentru defăimare,
să le abolească fără întârziere.
Cu toate acestea, în anul 2013,
34 de state membre ale Consili-
ului Europei continuau să incri-
mineze defăimarea. În Româ-
nia, odată cu noul Cod Penal,
au fost dezincriminate calomnia
și insulta. Într-adevăr, incrimi-
narea defăimării este dispropor-
ționată, în același timp însă,
sunt necesare măsuri adecvate
pentru descurajarea publicării
de materiale false pentru a deni-
gra imaginea unei persoane.
Filtrarea sau blocarea conținutu-
rilor ilegale de pe internet nu
sunt lipsite de probleme, având
potențialul de a submina dreptul
la liberă exprimare atunci când
nu sunt supuse unor proceduri
transparente.
Spre exemplu, într-un comuni-
cat de presă din 2 Septembrie
2014, Reprezentantul OSCE
pentru Libertatea Presei, Dunja
Mijatović, avertizează că în Re-
Libera exprimare online
Reglementări interna
ț
ionale