

3
T R AN S P AR E NCY I N F O
l eg i s l a
ț
i e U E
Corupţia în sectorul privat
Corupția în sectorul privat afectează atât con-
curența cât și dezvoltarea economică, prin
urmare, combaterea acestui tip de corupție de
către statele membre va avea ca efect conso-
lidarea pieței interne precum şi a economiilor.
În vederea creşterii integrităţii în sectorul pri-
vat, Comisia solicită asociaţiilor profesionale
ale notarilor, avocaţilor, contabililor, auditorilor
şi consultanţilor fiscali să continue să îşi întă-
rească dispoziţiile de auto-reglementare. De
asemenea, pentru creştea responsabilităţii
corporative, se solicită companiilor (care pot fi
atât subiecţi activi cât şi victime ale corupţiei),
să aplice standarde moderne de contabilitate,
să adopte planuri interne de audit adecvate,
coduri de conduită şi să stabilească reguli cla-
re pentru avertizarea de integritate.
Pași făcuți în această direcție:
Acţiunea Comună 98/742/JHA din decembrie
1998, prin care au fost stabilite o serie de defi-
niţii comune în vederea prevenirii în mod efici-
ent a corupţiei din sectorul privat.
Printre acestea se numără definiţia corupţiei
active şi a celei pasive, sub forma luare/dare
de mită în sectorul privat. Aceste tipuri de acți-
uni trebuie incriminate ca fapte penale cel pu-
ţin atunci când au drept consecinţă distorsio-
narea liberei concurenţe pe piaţa comună sau
atunci când în urma lor rezultă sau ar putea
rezulta prejudicii economice cauzate celorlalţi
prin acordarea sau executarea nelegală a
unui contract.
Definiţiile acceptate pentru corupţia activă şi
corupţia pasivă trebuie să se aplice activităţi-
lor din sectorul pentru profit şi non-profit. Sta-
tele membre pot limita scopul acestor fapte la
cauzarea unei distorsiuni a concurenţei în
achiziţionarea de bunuri şi furnizarea de servi-
cii. Statele membre trebuie să declare Consili-
ului cum vor pune în aplicare dispoziţiile aces-
tei Decizii.
Decizia Cadru a Consiliului 2003/568/JAI
privind combaterea corupției în sectorul
privat:
Decizia a avut ca obiectiv stabilirea
unor definiţii comune în ceea ce priveşte co-
rupţia în sectorul privat şi pedepsele aplicabi-
le, precum şi recunoaşterea faptului că este
condamnabilă acţiunea unei persoane fizice
sau juridice de a oferi un beneficiu necuvenit
în timpul unei relaţii de afaceri.
Demersul a fost argumentat prin faptul că în
ultimii ani a avut loc o creștere a schimburilor
transfrontaliere de bunuri și servicii, prin urma-
re “orice act de corupție apărut în sectorul pri-
vat al unui stat membru nu mai este doar o
problemă națională, ci și o problemă transnați-
onală împotriva căreia o acțiune comună a
Uniunii Europene constituie instrumentul de
luptă cel mai eficient”.
COM(2007) 328 Raport al Comisiei către
Consiliu privind combaterea corupției în
sectorul privat:
În document se atrage aten-
ția că, deși statele membre ale UE “au incrimi-
nat într-o anumită măsură corupţia activă şi
pasivă din sectorul privat, există câteva as-
pecte pe care statele membre nu au reuşit să
le abordeze în mod adecvat”. CE își manifestă
îngrijorarea că aspectele omise pot duce la
interpretarea că legislaţia ar putea fi ocolită cu
uşurinţă”.
COM(2011) 308 privind combaterea corup-
ției în UE, în care se anunța elaborarea Ra-
portului anticorupție al Uniunii Europene
COM(2014) 38 Raport al Comisiei către
Consiliu și Parlamentul European.
Este vor-
ba de primul Raport anticorupție al Uniunii Eu-
ropene, document în care se urmărește
“promovarea unor standarde ridicate în mate-
rie de combatere a corupției pe întregul terito-
riu al Uniunii”. Documentul cuprinde studii de
caz tematice, exemple de bune practici şi re-
comandări, precum și analize la nivel de ţară,
cu recomandări personalizate pentru fiecare
stat membru.