1 / 2 Next Page
Information
Show Menu
1 / 2 Next Page
Page Background

Corupţia costă Uniunea Europeană aprox. 120 miliarde de

euro anual şi reduce încrederea cetăţenilor în instituţiile şi

în conducătorii acestora, reiese din Raportul Anti-Fraudă

2015 al Comisiei Europene.

Achiziţiile publice reprezintă 14% din PIB-ul UE, echivalen-

tul a 2 trilioane de euro anual, acest domeniu fiind

perceput frecvent ca un punct sensibil pentru corupţie.

Prin directivele referitoare la procesul de achiziţii publice,

în vigoare din aprilie 2016, la nivelul UE este propus

cadrul general pentru: publicarea prealabilă a licitaţiilor,

specificaţii tehnice clare şi imparţiale, tratament egal al

ofertanţilor în toate etapele procesului, precum şi evalua-

rea obiectivă a ofertelor.

Printre măsurile prevăzute în aceste directive, în scopul

îmbunătăţirii transparenţei şi combaterii corupţiei în achizi-

ţiile publice, se numără:

Includerea noţiunii de “conflict de interese”, definit

pentru prima dată unitar la nivelul UE, fiind astfel mai

simplu de identificat şi gestionat cazurile de acest tip.

Noul cadru normativ asigură faptul că organizaţiile

implicate în consultările preliminare de piaţă, în

pregătirea cererii de oferte pentru licitaţie, nu vor fi

favorizate în momentul derulării efective a procedurilor

de achiziţie.

Măsuri la nivelul UE pentru promovarea unei

culturi a integrităţii în achiziţiile publice

#IntegrityPactsRO

Newsletter nr. 12 / Noiembrie 2017

Pactele de Integritate (Integrity Pacts)

reprezintă un acord între o instituţie publică şi

o companie/companii participante la un proces

de achiziţie publică. Acest acord implică anga-

jamentul părților de a se abţine de la: a plăti,

oferi, solicita sau promite mită, trafic de influ-

enţă sau orice alte forme de coluziune pe

parcursul procesului de achiziție publică.

Totodată, pactele instituie o formă de transpa-

rentizare a achiziţiei publice, prin facilitarea

accesului unei terţe părţi la acest proces, în

calitate de monitor extern. Monitorul este de

regulă o organizaţie a societății civile, iar mo-

nitorizarea se poate desfăşura de la începutul

procesului de achiziţie şi până la finalizarea

implementării contractului.