Background Image
Previous Page  5 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 12 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

3

l eg i s l a

ț

i e

Dreptul la opinie și schimb de

informații, inclusiv transfron-

talier, fără interferența autori-

tăților publice, este garantat

de Convenția Europeană a

Drepturilor Omului. Rețelele

de socializare cad sub inci-

dența acestui drept, întrucât

reprezintă doar o formă diferi-

tă de a transfera informații.

Concomitent cu drepturile și

libertățile care trebuie garan-

tate spațiului online, sunt ne-

cesare măsuri pentru asigura-

rea transparenței și eticii.

Astfel, din practica internaționa-

lă se conturează excepții de la

exercitarea dreptului la libera

exprimare, însă jurisprudența

Curții Europene pentru Drepturi-

le Omului (CEDO) stabilește

criterii exigente pentru interfe-

rența autorităților în acest sens.

În mod explicit, libera exprimare

online este susținută de Decla-

rația Consiliului Europei privind

Libertatea Comunicării pe Inter-

net.

Restricțiile existente cu privire la

conținutul pe internet caută în

primul rând să limiteze materia-

lele ilegale sau dăunătoare. La

nivel internațional, eforturile de

a le controla sunt conturate de

Convenția privind Criminalitatea

Informatică a Consiliului Euro-

pei, în special de Protocolul Adi-

țional referitor la incriminarea

actelor de natură rasistă și xe-

nofobă săvârșite prin intermedi-

ul sistemelor informatice.

Majoritatea statelor OSCE au

adoptat legi privind incriminarea

conținuturilor ce cuprind: discur-

suri rasiste, xenofobe, sau care

incită la ură; negarea, minimali-

zarea, aprobarea sau justifica-

rea genocidului sau a crimelor

împotriva umanității; incitare la

terorism; propagandă teroristă;

pornografie infantilă; defăimare;

încurajarea extremismului; sau

alte conținuturi dăunătoare.

În România, la fel ca în majori-

tatea statelor membre, prevede-

rile legale privind incriminarea

conținutului nu sunt de regulă

specific formulate pentru conți-

nutul pe internet, ci sunt aplica-

bile oricărui mediu de distribuire

de informații. Un punct sensibil

îl reprezintă prevenirea defăi-

mării injuste. Rezoluția 1577 a

Adunării Parlamentare a Consi-

liului Europei cere în mod expli-

cit statelor care au pedepse cu

închisoarea pentru defăimare,

să le abolească fără întârziere.

Cu toate acestea, în anul 2013,

34 de state membre ale Consili-

ului Europei continuau să incri-

mineze defăimarea. În Româ-

nia, odată cu noul Cod Penal,

au fost dezincriminate calomnia

și insulta. Într-adevăr, incrimi-

narea defăimării este dispropor-

ționată, în același timp însă,

sunt necesare măsuri adecvate

pentru descurajarea publicării

de materiale false pentru a deni-

gra imaginea unei persoane.

Filtrarea sau blocarea conținutu-

rilor ilegale de pe internet nu

sunt lipsite de probleme, având

potențialul de a submina dreptul

la liberă exprimare atunci când

nu sunt supuse unor proceduri

transparente.

Spre exemplu, într-un comuni-

cat de presă din 2 Septembrie

2014, Reprezentantul OSCE

pentru Libertatea Presei, Dunja

Mijatović, avertizează că în Re-

Libera exprimare online

Reglementări interna

ț

ionale