Background Image
Previous Page  4 / 8 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 8 Next Page
Page Background

3

T R AN S P AR E NCY I N F O

l eg i s l a

ț

i e

Piața unică a Uniunii Europene

susține dezvoltarea afacerilor

legitime din statele membre, însă

în mod inevitabil, creează și o

serie de oportunități pentru spă-

larea banilor și finanțarea activi-

tăților ilicite.

Pentru a reduce aceste riscuri,

Uniunea Europeană a dezvoltat un

cadru amplu pentru prevenirea și

combaterea spălării de bani, prin

emiterea de reglementări (directive

și regulamente) valabile pe teritoriul

UE. La baza reglementărilor în

domeniu stau standardele internați-

onale adoptate de Grupul pentru

Acțiune Financiară Internațională

(engl. Financial Action Task Force

– FATF ) revizuite în anul 2012.

Cooperarea la nivelul Uniunii pri-

vind prevenirea și combaterea

spălării banilor este realizată în

cadrul structurilor specifice. Una

dintre acestea este Grupul de

experți privind spălarea banilor și

finanțarea terorismului, care se

reunește periodic și asistă Comisia

în definirea politicilor și elaborarea

reglementărilor. Tot în cadrul Comi-

siei funcționează și Comitetul pen-

tru prevenirea spălării banilor, care

formulează opinii privind măsurile

propuse. În același scop, al coope-

rării temeinice, a fost înființată Plat-

forma UE pentru unitățile de infor-

mație financiară, un grup informal

care reunește unitățile de informa-

ție financiară ale statelor membre și

Comisia Europeană.

Nu în ultimul rând, prevenirea și

combaterea spălării banilor este

una din ariile prioritare de lucru ale

Sistemului European de Suprave-

ghere Financiară (SESF), un sis-

tem descentralizat de autorități Eu-

ropene cu atribuții în supraveghe-

rea prudențială, adică în termeni

foarte simplificați, în monitorizarea

condițiilor care determină siguranța

și stabilitatea sistemului bancar.

Cadrul legislativ UE privind preve-

nirea și combaterea spălării banilor

are ca scop protejarea sistemului

financiar și a profesiilor vulnerabile

la riscul de a fi folosite în scopul

spălării banilor. Prima directivă în

domeniu a intrat în vigoare la înce-

putul anilor ’90. De atunci cadrul

legislativ în care se desfășoară

lupta împotriva spălării banilor a

evoluat progresiv, iar în 2015 Par-

lamentul European a adoptat

Directiva a patra împotriva spălării

banilor și a finanțării activităților

teroriste.

Directiva 2015/849 a Parlamentului

European și al Consiliului aprobată

in 2015 (Directiva a patra) consoli-

dează capacitatea celor implicați în

lupta împotriva spălării banilor în

statele membre de a identifica,

analiza și investiga tranzacțiile sus-

pecte. Odată cu noul act normativ,

instituțiile financiare și profesiile

vulnerabile (spre exemplu avocați

sau auditori) trebuie să respecte

cerințe specifice de raportare

privind tranzacțiile clienților lor.

Noutatea adusă de această directivă

este abordarea pe bază de risc și

depistarea vulnerabilităților înainte ca

acestea să producă efecte.

De asemenea, actul normativ

asigură trasabilitatea tranzacțiilor

financiare în, din și spre Uniunea

Europeană. Nu în ultimul rând,

directiva stabilește o politică unitară

și coerentă față de țările din afara

Uniunii care au reglementări defici-

tare în domeniul prevenirii și com-

baterii spălării banilor și a finanțării

terorismului.

Cadrul European pentru

Combaterea Spălării Banilor