

T R AN S P AR E NCY I N T E RN A T I ON A L ROMAN I A
mediul de afaceri este o provocare atât pentru companii cât și pentru părțile interesate. Pen-
tru crearea unei culturi a integrității sunt necesare eforturile conjugate ale acestora – este uni-
ca soluţie pentru a genera creştere economică sustenabilă și dezvoltarea sănătoasă a socie-
tății în general.
Cadrul legislativ general schimbător şi nu gândit în direcţia unei strategii naţionale de dez-
voltare a sectorului economic şi integrităţii în mediul de afaceri. A se vedea nenumăratele
modificări ale Codului Fiscal şi ale Legii 31/1990 privind societăţile comerciale.
Lipsa unui cadru de principii și reglementări uniforme de bună guvernanţă, etică și antico-
rupție aplicabile întregului mediu de afaceri.
Insuficienta implementare a sistemelor de management al eticii şi conformităţii (de exem-
plu, coduri de etică, traininguri de etică şi conformitate, politici şi proceduri interne de pre-
venire a corupţiei, audit intern de etică şi conformitate), precum şi implementarea inefici-
entă sau formală a acestora în companii.
Către mediul de afaceri
Adaptarea standardelor internaționale de conformitate și accesibilizarea lor la toate nivelu-
rile de decizie, nu numai pentru top management, dar și pentru structurile responsabile de
conformitate din companii.
Desfăşurarea activităţii companiilor în limitele prevederilor unui sistem funcţional şi perso-
nalizat de management al eticii şi conformităţii.
Implementarea liniilor de avertizare de interes public la nivelul tuturor companiilor și încu-
rajarea angajaţilor să sesizeze superiorilor ierarhici sau comisiei de etică situaţiile care au
potenţialul de a genera sau mări riscurile de neintegritate.
Creșterea transparenței raportărilor anuale cu privire la activitatea companiilor.
Recomandări
Nevoile și vulnerabilitățile mediului de afaceri din România