

E v e n i me n t
T R AN S P AR E NCY I N FO
Modele de bună practică şi mecanisme de integritate aplicabile mediului de afaceri pot fi
preluate de la state aflate în fruntea clasamentului în ceea ce privește Indicele de Percepție
a Corupției. Ca de exemplu Norvegia, statul cu una dintre cele mai stricte legislații anti-
corupție din lume.
Faptele de corupție sunt incriminate de Codul Penal norvegian şi se aplică tuturor funcțio-
narilor publici, companii, cetățeni, companii străine și cetățeni străini înregistrați în Norve-
gia, indiferent dacă îşi desfășoară activitatea în țară sau în străinătate. Pentru faptele de
corupție mare sau corupţie politică coroborate cu infracțiuni de serviciu în urma cărora câș-
tigurile rezultate sunt substanțiale, sancțiunile pot ajunge până la 10 ani de închisoare.
Pentru faptele de corupție mică, sancțiunile variază de la amenzi la pedepse de până la 3
ani de închisoare. Guvernul norvegian îşi manifestă preocuparea pentru creșterea gradului
de conștientizare, printr-o serie de mecanisme, precum: stabilirea pârghiilor necesare
avertizorului de integritate; finanțarea website-ului ”Business Anti-corruption Portal”. La
creșterea gradului de conștientizare și colectare a informațiilor cu privire la infracțiunile de
luare de mită contribuie şi misiunile diplomatice norvegiene, care sunt instruite să raporteze
suspiciunile de corupție care implică cetățeni sau companii norvegiene, direct către
organele de poliție norvegiene.
MODELE DE BUNĂ PRACTICĂ
Program anticorupţie la nivel de companie
-
Propuneri Transparency International Norvegia*
-
Scopul unui program anticorupție este să contracareze:
Intenția de a obține beneficii în scop personal sau pentru companie
Reticența cu privire la principiul necesității competitivității
Ipoteza eronată că acestea sunt practici normale în mediul de afaceri și nu infracțiuni
O înțelegere greşită a faptelor/acţiunilor de acest tip
Printre efectele unui program anticorupție bine realizat se numără:
Creșterea încrederii investitorilor și a valorii companiei
Protejarea și sporirea prestigiului companiilor, a brandului și a eficienței operaționale
Reducerea cheltuielilor și a pierderilor
Reducerea riscului litigiilor
Prevenirea urmăririi penale a companiei și a angajaților săi
Menținerea responsabilității angajaților față de standardele etice și de conduită
*
Capitol preluat din “Protect your business! Anti-corruption handbook for the Norwegian business sector”, Transparency
International Norway, 2009, p.25 - 26