

Principiile de nediscriminare, tratament egal, recu-
noaștere reciprocă, transparență, proporționalitate și
asumarea răspunderii sunt obligatorii pentru toate deciziile
adoptate în investiţiile şi achiziţiile publice conform legii.
Ele au ca scop asigurarea respectării interesului public,
maximizarea beneficiilor economice, financiare, sociale,
de mediu ale achiziţiilor publice, asigurarea concurenței
loiale și prevenirea corupţiei.
Nediscriminarea
Atribuirea contractelor publice trebuie să fie decisă în mod
corect şi imparţial, iar fondurile bugetare să nu fie folosite
pentru a oferi favoruri unor indivizi sau companii, ci pentru
interesul public. Pentru a ajunge la acest rezultat, atât
condițiile de calificare și selecție pentru ofertanți, cât şi
specificațiile tehnice și criteriile de selecție pentru contrac-
tanți trebuie să fie întocmite astfel încât să permită partici-
parea la achizițiile publice a tuturor operatorilor economici
care pot să execute contractul.
De exemplu, este considerată discriminatorie condiția
impusă ofertanților de a demonstra că pot livra produse în
mai puțin de 24 de ore dacă autoritatea contractantă are
nevoie de livrarea produselor în 7 zile, iar acest termen
este înscris în contractul de achiziției.
Tratamentul egal
În directă legătură cu principiul de nediscriminare, principi-
ul tratamentului egal se referă la faptul că autoritatea con-
tractantă trebuie să aplice regulile privind achizițiile publice
în același mod pentru toți operatorii economici. De exem-
plu, autoritatea contractantă nu poate să primească oferte
după expirarea termenului limită, pentru niciun motiv.
Principii pentru buna derulare a achiziţiilor publice
#IntegrityPactsRO
Newsletter nr. 6 / Mai 2017
Pactele de Integritate (Integrity Pacts)
reprezintă un acord între o instituţie publică şi
o companie/un grup de companii participante
la un proces de achiziţie publică. Acest acord
implică angajamentul părților de a se abţine de
la a plăti, oferi, solicita sau promite mită , trafic
de influenţă sau orice alte forme de coluziune
pe parcursul procesului de achiziție. Totodată
instituie o formă de transparentizare a achiziţi-
ei, prin facilitarea accesului unei terţe părţi la
acest proces în calitate de monitor extern.
Monitorul este de regulă o organizaţie a soci-
etății civile, iar monitorizarea se poate desfă-
şura de la începutul procesului de achiziţie şi
până la finalizarea implementării contractului.