

Pactele de Integritate
NEWSLETTER 6 / Mai 2017
TITLUL PROIECTULUI
Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil
pentru salvgardarea fondurilor europene
Scop
Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin
implementarea unui mecanism de control civil în proiectele
finanțate din fonduri europene.
Obiective
Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabi-
lității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și
de coeziune, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele
de Integritate în România. Crearea revendicării de responsabili-
tate socială în contractele publice mari precum şi deprinderea
unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a
Pactelor de Integritate.
Parteneri
Proiectul este coordonat de Secretariatul Transparency Interna-
tional, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România,
Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Ungaria, Letonia, Litua-
nia, Portugalia, Slovenia.
Perioada de implementare
Aprilie 2016 – Septembrie 2019
EVENIMENT
În perioada 10-12 mai 2017, trei membri ai echipei de proiect din
partea Transparency International Romania și Institutul pentru
Politici Publice au participat la Vilnius, în Lituania, la întâlnirea
celor 15 organizații care implementează pacte de integritate în
11 state ale Uniunii Europene, având ocazia să facă schimb de
experiență și să planifice în cooperare cu toți partenerii modul în
care Comisia Europeană, autoritățile contractante naționale,
mediul privat, comunitățile afectate de investițiile publice și
publicul larg pot fi implicați în procesul de monitorizare a
achizițiilor publice din cadrul proiectului.
Institutul pentru Politici Publice
Str. Alexandrina nr. 19
București, România
Telefon și Fax +4 021 212 31 26
office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/@InstitutulPoliticiPublice
Transparency International România
Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,
010044 București, România
Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006
office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyRODacă un ofertant semnalează că, din motive cauzate de
autoritate, termenul limită nu poate fi respectat, atunci autori-
tatea este obligată să prelungească termenul pentru toți
ofertanții, nu doar pentru cei care au ridicat problema.
Recunoașterea reciprocă
În spiritul concurenței libere și loiale, în cadrul achizițiilor
publice atât autoritatea contractantă, cât și operatorii econo-
mici trebuie să recunoască legitimitatea și calificările tuturor
participanților, indiferent de forma lor și de țara din care
provin, mai ales în cadrul UE. Pentru a demonstra respecta-
rea standardelor de mediu ofertanții pot prezenta un certificat
ISO privind sistemul de management de mediu, dar autorita-
tea este obligată să accepte și alte certificate echivalente.
Transparenţa
Transparenţa presupune ca toate documentele și deciziile
legate de achiziția publică să fie accesibile publicului larg sau
cel puţin monitorilor externi, astfel încât procesele şi deciziile
să poată fi monitorizate şi discutate de actorii interesanți. Prin
urmare este esenţial ca transparenţa să fie asigurată din
etapa de planificare, pentru ca fiecare pas din lanţul decizio-
nal să poată fi urmărit şi monitorizat de entităţi independente.
Proporționalitatea
Este absolut necesar ca etapele din caietul de sarcini să
reflecte valoarea şi complexitatea bunurilor şi serviciilor care
fac obiectul achiziţiei respective. Procedurile pentru achiziţiile
cu valoare mică sunt simple şi rapide, dar aceasta nu trebuie
să se realizeze în detrimentul integrităţii, echităţii sau
transparenţei. Pe măsură ce valoarea contractată şi comple-
xitatea achiziţiei cresc, se solicită mai mult timp şi reguli
complexe pentru a se asigura faptul că toţi paşii procedurii se
desfăşoară corect şi complet și pot fi monitorizați și controlați.
Asumarea răspunderii
Instituţiile publice pe de-o parte, respectiv agenții economici
și reprezentanții lor, pe de alta parte, trebuie să își asume și
să răspundă pentru deciziile şi acţiunile din aria lor de
responsabilitate pe perioada procesului de achiziție și de
execuţia corectă şi completă a sarcinilor prevăzute prin
contractul de achiziție publică.