Previous Page  2 / 2
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 2
Page Background

Pactele de Integritate

NEWSLETTER 6 / Mai 2017

TITLUL PROIECTULUI

Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil

pentru salvgardarea fondurilor europene

Scop

Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin

implementarea unui mecanism de control civil în proiectele

finanțate din fonduri europene.

Obiective

Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabi-

lității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și

de coeziune, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele

de Integritate în România. Crearea revendicării de responsabili-

tate socială în contractele publice mari precum şi deprinderea

unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a

Pactelor de Integritate.

Parteneri

Proiectul este coordonat de Secretariatul Transparency Interna-

tional, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România,

Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Ungaria, Letonia, Litua-

nia, Portugalia, Slovenia.

Perioada de implementare

Aprilie 2016 – Septembrie 2019

EVENIMENT

În perioada 10-12 mai 2017, trei membri ai echipei de proiect din

partea Transparency International Romania și Institutul pentru

Politici Publice au participat la Vilnius, în Lituania, la întâlnirea

celor 15 organizații care implementează pacte de integritate în

11 state ale Uniunii Europene, având ocazia să facă schimb de

experiență și să planifice în cooperare cu toți partenerii modul în

care Comisia Europeană, autoritățile contractante naționale,

mediul privat, comunitățile afectate de investițiile publice și

publicul larg pot fi implicați în procesul de monitorizare a

achizițiilor publice din cadrul proiectului.

Institutul pentru Politici Publice

Str. Alexandrina nr. 19

București, România

Telefon și Fax +4 021 212 31 26

office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/

@InstitutulPoliticiPublice

Transparency International România

Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,

010044 București, România

Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006

office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyRO

Dacă un ofertant semnalează că, din motive cauzate de

autoritate, termenul limită nu poate fi respectat, atunci autori-

tatea este obligată să prelungească termenul pentru toți

ofertanții, nu doar pentru cei care au ridicat problema.

Recunoașterea reciprocă

În spiritul concurenței libere și loiale, în cadrul achizițiilor

publice atât autoritatea contractantă, cât și operatorii econo-

mici trebuie să recunoască legitimitatea și calificările tuturor

participanților, indiferent de forma lor și de țara din care

provin, mai ales în cadrul UE. Pentru a demonstra respecta-

rea standardelor de mediu ofertanții pot prezenta un certificat

ISO privind sistemul de management de mediu, dar autorita-

tea este obligată să accepte și alte certificate echivalente.

Transparenţa

Transparenţa presupune ca toate documentele și deciziile

legate de achiziția publică să fie accesibile publicului larg sau

cel puţin monitorilor externi, astfel încât procesele şi deciziile

să poată fi monitorizate şi discutate de actorii interesanți. Prin

urmare este esenţial ca transparenţa să fie asigurată din

etapa de planificare, pentru ca fiecare pas din lanţul decizio-

nal să poată fi urmărit şi monitorizat de entităţi independente.

Proporționalitatea

Este absolut necesar ca etapele din caietul de sarcini să

reflecte valoarea şi complexitatea bunurilor şi serviciilor care

fac obiectul achiziţiei respective. Procedurile pentru achiziţiile

cu valoare mică sunt simple şi rapide, dar aceasta nu trebuie

să se realizeze în detrimentul integrităţii, echităţii sau

transparenţei. Pe măsură ce valoarea contractată şi comple-

xitatea achiziţiei cresc, se solicită mai mult timp şi reguli

complexe pentru a se asigura faptul că toţi paşii procedurii se

desfăşoară corect şi complet și pot fi monitorizați și controlați.

Asumarea răspunderii

Instituţiile publice pe de-o parte, respectiv agenții economici

și reprezentanții lor, pe de alta parte, trebuie să își asume și

să răspundă pentru deciziile şi acţiunile din aria lor de

responsabilitate pe perioada procesului de achiziție și de

execuţia corectă şi completă a sarcinilor prevăzute prin

contractul de achiziție publică.