1 / 2 Next Page
Information
Show Menu
1 / 2 Next Page
Page Background

Pactele de Integritate pot fi realizate pentru orice tip de

procedură de achiziție publică. La nivel internaţional, au fost

implementate diferite modele de Pact, în funcţie de specificul

proiectului, tipul de activităţi şi legislaţia aplicabilă.

În ţări precum India şi Mexic, Pactele sunt parte a proceduri-

lor de achiziţie reglementate la nivel guvernamental. În alte

ţări, cum sunt Germania și Bulgaria, sunt promovate şi imple-

mentate prin implicarea societăţii civile. În aceste cazuri este

esenţial de reţinut faptul că Pactele de Integritate nu substitu-

ie legislaţia în domeniu, ci ajută la respectarea acesteia.

Părțile semnatare sunt: autoritatea contractantă și respectiv

ofertanţii participanţi la procedurile de achiziţie. După finaliza-

rea procedurii, părțile semnatare ale Pactului rămân autorita-

tea publică și contractantul selectat. Acestor două părți li se

adaugă un reprezentant al societății civile care asigură

monitorizarea independentă a respectării angajamentelor

luate de autoritatea contractantă, ofertanți și contractanți.

Formele Pactelor de Integritate

Pactele de Integritate pot avea diferite forme, cu efecte

distincte asupra procesului:

Sub formă de clauză/declarație în documentele

pentru achiziție publică.

În acest caz, Pactul de Integri-

tate trebuie să fie semnat de către toți operatorii econo-

mici care depun oferte, pentru ca acestea să fie conside-

rate conforme.

Sub formă de contract.

Pactul de Integritate este inclus

ca un contract separat de documentele pentru achiziția

publică, iar conținutul lui poate fi voluntar sau obligatoriu.

STRUCTURA PACTELOR DE INTEGRITATE

#IntegrityPactsRO

Newsletter nr. 7 / Iunie 2017

Pactele de Integritate (Integrity Pacts) repre-

zintă un acord între o instituţie publică şi o

companie/un grup de companii participante

la un proces de achiziţie publică. Acest

acord implică angajamentul părților de a se

abţine de la a plăti, oferi, solicita sau promite

mită , trafic de influenţă sau orice alte forme

de coluziune pe parcursul procesului de

achiziție. Totodată instituie o formă de

transparentizare a achiziţiei, prin facilitarea

accesului unei terţe părţi la acest proces în

calitate de monitor extern. Monitorul este de

regulă o organizaţie a societății civile, iar

monitorizarea se poate desfăşura de la

începutul procesului de achiziţie şi până la

finalizarea implementării contractului.