Previous Page  2 / 2
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 2
Page Background

Pactele de Integritate

NEWSLETTER 8 / Iulie 2017

TITLUL PROIECTULUI

Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil

pentru salvgardarea fondurilor europene

Scop

Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin imple-

mentarea unui mecanism de control civil în proiectele finanțate

din fonduri europene.

Obiective

Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabi-

lității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și

de coeziune, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele

de Integritate în România. Crearea revendicării de responsabili-

tate socială în contractele publice mari precum şi deprinderea

unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a

Pactelor de Integritate.

Parteneri

Proiectul este coordonat de Secretariatul Transparency Interna-

tional, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România,

Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Ungaria, Letonia,

Lituania, Portugalia, Slovenia.

Perioada de implementare

Aprilie 2016 – Septembrie 2019

INFO UTILE

Autorităţile publice au dreptul să excludă de la procedurile de

achiziţii publice orice entitate aflată în următoarele situaţii:

a dat declarații false în fața unei autorități publice.

este în faliment sau în curs de lichidare

este sub administrare judiciară

a fost găsită vinovată de abateri grave

nu a plătit taxele/contribuțiile sociale

http://europa.eu/youreurope/business/public-tenders/rules-procedures/

index_en.htm

Institutul pentru Politici Publice

Str. Alexandrina nr. 19

București, România

Telefon și Fax +4 021 212 31 26

office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/

@InstitutulPoliticiPublice

Transparency International România

Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,

010336, București, România

Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006

office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyRO

Repet o observație rezultată din practică, și anume că trebuie

să înțelegi foarte bine sistemul legislativ aplicabil pentru a

depista nereguli. Când mă refer la sistemul legislativ aplica-

bil, înțeleg legea națională, normele de aplicare, directivele

aplicabile și jurisprudența Curții de Justiție. Un om trebuie să

le știe foarte bine pe toate patru ca să înțeleagă și să vadă o

încălcare a legii, pentru că oamenii au devenit pricepuți în a

fenta, truca legea și normele de aplicare, astfel că nu este

suficient să fii doar un cunoscător al reglementărilor”.

Monitorii externi trebuie să fie buni cunoscători ai

practicilor de trucare a licitațiilor

„Mecanismele standard de trucare nu sunt sofisticate, se

poate face o culegere cu ele. Primul nivel al fraudării este

cum să faci ca să nu faci procedură, aici este măestria. Dacă

nu reușești, faci procedură, dar o truchezi. Dacă ne întoar-

cem la ipoteza că totuși exista procedura, cel care caută un

conflict de interese trebuie să cunoască în primul rând drept

societar și mai apoi legislația cu privire la achiziții publice. Un

pas înainte, pe termen mediu, ar fi o popularizare, o acțiune

de deschidere a ideii că nu este nimic înspăimântător și nu

este o legislație atât de complicată, ci are un grad de comple-

xitate mediu”, mai adaugă prof. Simona Gherghina.

Pe de altă parte, doamna prof. susține că, în România, există

și o problemă a formării specialiștilor, pentru că în primul

rând toți cei care lucrează în departamentele de achiziții au

„de bifat” cursul de expert în achiziții, prin urmare s-a creat o

piață cu foarte puțini actori care organizează aceste cursuri,

cu participarea ca speakeri a unor reprezentanți ai instituțiilor

publice, în care partea de predare este redusă la minimum,

iar accentul principal este pus pe networking.

Simona Gherghina este profesor de Drept Financi-

ar Public în cadrul Facultății de Drept, Universitatea

din București, având o activitate de peste 20 de ani

în domeniu. A obținut titlul de Doctor în drept în

2009, cu lucrarea „Garanțiile publice”. Este director

al masterului de Achiziții publice, Concesiuni,

Parteneriat Public-Privat.