

Pactele de Integritate
NEWSLETTER 8 / Iulie 2017
TITLUL PROIECTULUI
Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil
pentru salvgardarea fondurilor europene
Scop
Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin imple-
mentarea unui mecanism de control civil în proiectele finanțate
din fonduri europene.
Obiective
Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabi-
lității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și
de coeziune, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele
de Integritate în România. Crearea revendicării de responsabili-
tate socială în contractele publice mari precum şi deprinderea
unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a
Pactelor de Integritate.
Parteneri
Proiectul este coordonat de Secretariatul Transparency Interna-
tional, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România,
Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Ungaria, Letonia,
Lituania, Portugalia, Slovenia.
Perioada de implementare
Aprilie 2016 – Septembrie 2019
INFO UTILE
Autorităţile publice au dreptul să excludă de la procedurile de
achiziţii publice orice entitate aflată în următoarele situaţii:
a dat declarații false în fața unei autorități publice.
este în faliment sau în curs de lichidare
este sub administrare judiciară
a fost găsită vinovată de abateri grave
nu a plătit taxele/contribuțiile sociale
http://europa.eu/youreurope/business/public-tenders/rules-procedures/index_en.htm
Institutul pentru Politici Publice
Str. Alexandrina nr. 19
București, România
Telefon și Fax +4 021 212 31 26
office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/@InstitutulPoliticiPublice
Transparency International România
Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,
010336, București, România
Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006
office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyRORepet o observație rezultată din practică, și anume că trebuie
să înțelegi foarte bine sistemul legislativ aplicabil pentru a
depista nereguli. Când mă refer la sistemul legislativ aplica-
bil, înțeleg legea națională, normele de aplicare, directivele
aplicabile și jurisprudența Curții de Justiție. Un om trebuie să
le știe foarte bine pe toate patru ca să înțeleagă și să vadă o
încălcare a legii, pentru că oamenii au devenit pricepuți în a
fenta, truca legea și normele de aplicare, astfel că nu este
suficient să fii doar un cunoscător al reglementărilor”.
Monitorii externi trebuie să fie buni cunoscători ai
practicilor de trucare a licitațiilor
„Mecanismele standard de trucare nu sunt sofisticate, se
poate face o culegere cu ele. Primul nivel al fraudării este
cum să faci ca să nu faci procedură, aici este măestria. Dacă
nu reușești, faci procedură, dar o truchezi. Dacă ne întoar-
cem la ipoteza că totuși exista procedura, cel care caută un
conflict de interese trebuie să cunoască în primul rând drept
societar și mai apoi legislația cu privire la achiziții publice. Un
pas înainte, pe termen mediu, ar fi o popularizare, o acțiune
de deschidere a ideii că nu este nimic înspăimântător și nu
este o legislație atât de complicată, ci are un grad de comple-
xitate mediu”, mai adaugă prof. Simona Gherghina.
Pe de altă parte, doamna prof. susține că, în România, există
și o problemă a formării specialiștilor, pentru că în primul
rând toți cei care lucrează în departamentele de achiziții au
„de bifat” cursul de expert în achiziții, prin urmare s-a creat o
piață cu foarte puțini actori care organizează aceste cursuri,
cu participarea ca speakeri a unor reprezentanți ai instituțiilor
publice, în care partea de predare este redusă la minimum,
iar accentul principal este pus pe networking.
Simona Gherghina este profesor de Drept Financi-
ar Public în cadrul Facultății de Drept, Universitatea
din București, având o activitate de peste 20 de ani
în domeniu. A obținut titlul de Doctor în drept în
2009, cu lucrarea „Garanțiile publice”. Este director
al masterului de Achiziții publice, Concesiuni,
Parteneriat Public-Privat.