Previous Page  2 / 2
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 2
Page Background

Pactele de Integritate

NEWSLETTER 11 / Octombrie 2017

TITLUL PROIECTULUI

Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil

pentru salvgardarea fondurilor europene

Scop

Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin imple-

mentarea unui mecanism de control civil în proiectele finanțate

din fonduri europene.

Obiective

Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabi-

lității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și

de coeziune, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele

de Integritate în România. Crearea revendicării de responsabili-

tate socială în contractele publice mari precum şi deprinderea

unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a

Pactelor de Integritate.

Parteneri

Proiectul este coordonat de Secretariatul Transparency Interna-

tional, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România,

Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Ungaria, Letonia,

Lituania, Portugalia, Slovenia.

Perioada de implementare:

aprilie 2016 – septembrie 2019

INFO PLUS

Transparency International Romania şi Institutul pentru Politici

Publice au organizat în luna octombrie o masă rotundă cu tema

“Rolul societăţii civile în implementarea Pactelor de Integritate”.

Participanţii au discutat despre modalitățile prin care societatea

civilă poate contribui la creșterea transparenței procedurilor de

achiziții publice și la eficientizarea cheltuirii resurselor în acest

tip de proceduri.

Pornind de la premiza că expertiza organizațiilor din societatea

civilă poate contribui la creșterea calității produselor și serviciilor

achiziționate din fonduri publice în România, considerăm că este

necesară asigurarea unui cadru instituționalizat prin care organi-

zaţiile neguvernamentale cu expertiză şi experienţă relevantă în

domeniu să poată monitoriza achizițiile publice.

Institutul pentru Politici Publice

Str. Alexandrina nr. 19

București, România

Telefon și Fax +4 021 212 31 26

office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/

@InstitutulPoliticiPublice

Transparency International România

Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,

010336, București, România

Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006

office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyRO

Traseul legislativ parcurs de pachetul de legi privind

achizițiile publice evidențiază faptul că în transpunerea

directivelor europene nu se optează pentru cele mai

bune variante.

„Dacă ne uităm doar la legislația din România, vedem că

problema este una de transpunere a directivelor europene și

observaţia se aplică întregului pachet legislativ cu privire la

achiziții. Directivele stabilesc un cadru comun de reglemen-

tare, dar aspectele legate atât de integritate, cât și de

motivele de excludere a unui potențial ofertant din procedură

sunt lăsate la latitudinea statelor. Acolo unde s-a lăsat marjă

națională de alegere, cred că pot să spun fără să mă înșel

foarte tare, alegerea românească a fost cea mai proastă,

cum este în cazul excluderilor sau a plăților directe către sub-

contractori. De la guvern, pachetul de legi pe achiziții publice

în care se transpuneau directivele a plecat într-o anumită

formă, dar în comisiile parlamentare s-a intervenit cu amen-

damente. Rezultatul este unul nu tocmai fericit, în sensul că

există denaturări ale principiilor urmărite, ale obiectivelor

urmărite de Directivă. În unele cazuri, legea din România

transpune greșit directiva, sau mai mult, fiind chiar o contrazi-

cere a acesteia”, completează prof. Simona Gherghina.

Declarația de conflict de interese, o formalitate

„În acest sens, declarația de conflict de interese este tot o

formalitate pe care o bifăm în fața Comisiei Europene”, adau-

gă prof. Simona Gherghina, precizând că „practicile de truca-

re sunt deja niște șabloane, niște rele practici standard, astfel

încât un practician se poate uita într-un caiet de sarcini și

poate descoperi, fără prea mare dificultate, șablonul folosit în

trucarea licitației”.

Simona Gherghina este profesor de Drept

Financiar Public în cadrul Facultății de Drept,

Universitatea din București, având o activitate

de peste 20 de ani în domeniu, a obținut titlul

de Doctor în drept în anul 2009, cu lucrarea

„Garanțiile publice” şi este Director al Masteru-

lui de Achiziții publice, Concesiuni, Parteneriat

Public-Privat.