Background Image
Previous Page  6 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 12 Next Page
Page Background

5

T R AN S P AR E NCY I N F O

b u n e p r ac t i c i

3. Structurile de monitorizare

O serie de documente adoptate de Consiliul Europei, OSCE și ONU

relevă necesitatea unei monitorizări robuste, democratice a serviciilor de

informații. O recomandare similară vine și din partea Comisiei de la Ve-

neția. “Este imperativ necesar ca astfel de organisme de supervizare să

existe în fiecare stat și să aibă suficiente puteri, în legislație și în practi-

că, astfel încât funcția de control să fie îndeplinită în mod satisfăcător”.

Activitățile serviciilor de informații: Nu s-a ajuns la un consens privind

organismul cel mai indicat pentru efectuarea controlului. În unele state,

printre care şi România, controlul este asigurat de comisiile parlamenta-

re. Comisia de la Veneția recunoaște legitimitatea Parlamentului în

această activitate, însă avertizează asupra riscului ca serviciile să fie

atrase în jocurile politice, asupra posibilei lipse de experiență a parla-

mentarilor și a potențialelor scurgeri de informații confidențiale. O altă

variantă este supervizarea de către un ombudsman, dar tot Comisia de

la Veneția atenționează că “în lipsa expertizei necesare și a unui mod

care să îi permită monitorizarea bazei de date specifice serviciilor, nu va

fi un mecanism de control adecvat în acest domeniu”.

O a treia alternativă o reprezintă organismele de supervizare, compuse

din parlamentari și magistrați. Conform Comisiei de la Veneția astfel se

„asigură atât legitimitatea cât și expertiza necesară”. Regăsim acest mo-

del în Suedia, unde comisia de monitorizare este formată din doi parla-

mentari și trei judecători. În Germania există Comisia G10, formată dintr-

un judecător și trei alți membri, care pot fi parlamentari. Organismul este

independent, iar una din principalele atribuții este să determine dacă

acțiunile intrusive ale serviciilor sunt absolut necesare. Dacă stabilește

că o metodă folosită nu este necesară sau contravine legii, autorizația

operațiunii respective va fi retrasă.

Schimbul de informații între servicii și alte instituții ale statului: Pentru a

putea revizui în mod efectiv practicile de transmitere de informații, orga-

nele de supervizare trebuie să aibă acces la toate informațiile necesare.

În acest scop ar fi necesar un cadru legal, prin care organele de supra-

veghere să poată desfășura procese de revizuire comune al schimbului

de informații între instituțiile pe care le supervizează. Acesta trebuie obli-

gatoriu însoțit de competența de a împărtăși între ele, în cadrul acestor

revizuiri comune, informațiile la care au acces.

În Belgia, spre exemplu, agențiile separate care supervizează poliția,

respectiv serviciile de informații, au voie să facă schimb de informații

între ele tocmai pentru a monitoriza fluxul dintre cele doua instituții, și au

desfășurat deja o serie de investigații comune. În lipsa unui asemenea

cadru temeinic, singura soluție e recurgerea la interpelări ad-hoc. Aceste

corpuri ad-hoc sunt însă, prin natura lor, discreționare și extraordinare,

nu pot înlocui, deci, o monitorizare permanentă a fluxului de informații

între instituții.

Elaborarea de protocoale:

Schimbul de informații între servicii și insti-

tuțiile statului trebuie să decurgă în baza unor protocoale. Iar astfel de

protocoale ar trebui să includă și: proceduri pentru asigurarea unor piste

de audit clare, inclusiv prin registre permanente care sa conțină toate

informațiile transmise între instituții și autorizațiile din partea organului

care transmite, dar si al celui care primește informațiile; respectiv să

clarifice modul în care schimbul de informații urmează sa fie revizuit de

organismele de monitorizare competente.