Background Image
Previous Page  8 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 12 Next Page
Page Background

7

T R AN S P AR E NCY I N F O

b u n e p r ac t i c i

5. Principiile etice

Codul de etică:

„Controlul intern al structurilor de securitate este primul

garant împotriva abuzurilor de putere, al faptului că angajații respectă

valorile democratice și drepturile omului”, menționează Comisia de la

Veneția. În lipsa unor reguli bine stabilite, există riscul încălcării legis-

laţiei, fapt ce poate rămâne necunoscut, având în vedere că procedurile

aplicate nu sunt făcute publice. Iar OSCE recomandă implementarea

transparentă a codului de conduită pentru serviciile de securitate și in-

formații, astfel încât acest cod să fie accesibil parlamentului, presei și

publicului larg.

În iunie 2005 Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat o

recomandare în care sunt trecute câteva puncte importante pentru ser-

viciile naţionale de securitate. De exemplu, Adunarea Generală face

apel către comitetul de miniştri al Consiliului să aprobe un cod de etică

în domeniul serviciilor de informaţii, aplicabil la nivel european.

Una dintre funcţiile majore ale eticii serviciilor este cea privind colectarea

informaţiilor. Ca de pildă “problemele etice care provin din colectarea de

informaţii din surse umane cu ajutorul informatorilor şi participarea

agenţilor la activităţile ţintei”. La fel de important este ca principiile de

integritate să fie respectate și în etapa de analiză a informaţiilor. Iar

rezultatele analizelor trebuie prezentate „în integralitatea lor, pornind de

la premisa că informarea corectă a factorilor decidenţi este scopul activi-

tăţii de intelligence”.

Garantarea independenței justiției:

OSCE consemnează două as-

pecte care găsesc aplicabilitate în relația dintre serviciile de securitate și

justiție. Primul aspect privește rolul esențial al ramurii judiciare în eme-

dierea abuzurilor făcute de serviciile de securitate și informații, iar cel de

-al doilea implică limitarea legitimă a exercitării puterii pentru a menține

principiile fundamentale ale democrației și ale statului de drept.

Datele furnizate de serviciile de informații sunt, fără îndoială, un element

indispensabil ramurii judiciare. Este limpede că serviciile, prin activitate

lor, sunt un instrument esențial pentru justiție, ele punând la dispoziția

procurorilor informații la care au acces, astfel încât aceștia sa poată in-

vestiga încălcări grave ale legii.

Este necesar, totuși, să aducem în discuție independența justiției și să

reamintim importanța fundamentală a acestui principiu pentru desfășu-

rarea echitabilă și corectă a actului de justiție. În această lumină trebuie

să privim spre una din problemele ridicate tot mai des în dezbaterile

publice, cea a ofițerilor acoperiți din instanțe.

Prin simplul fapt că serviciile de informații sunt parte a executivului, im-

plicarea oricărui membru al lor in justiție, încalcă principiul împărțirii put-

erilor in stat, esențial oricărei democrații funcționale. Mai mult, dacă un

magistrat este ofițer acoperit, el este prin urmare dublu subordonat. În

plus, are rang militar, ceea ce implică primirea și executarea de ordine

militare. Dilema: cum mai putem asigura independența justiției, dacă

magistratul în cauză nu judecă în mod imparțial și independent cazul, ci

execute pur și simplu ordine?

Wendla Beyer & Georgeta Filip