

Știați că
Există un decalaj între nu-
mărul de cadre didactice și
numărul de studenți în Ro-
mânia care relevă că, prin
raportare la 1990, încărcă-
tura de studenți pe cadru
didactic s-a dublat. Româ-
nia ocupă poziția 16 dintr-
un total de 22 de state
analizate (țări membre
OECD), cu o valoare medie
de 17,6 studenți la un ca-
dru didactic.
(Agenția Română de Asigurare
a Calității în Învățământul Su-
perior, Barometrul Calității –
2009)
Conform
clasamentului
realizat de Webometrics
referitor la nivelul de tran-
sparență a arhivelor și a
documentelor oficiale, Uni-
versitatea de Ştiințe Agri-
cole și Medicină Veterinară
din Cluj-Napoca este frun-
tașă în țară având scorul
de 365 urmată de Universi-
tatea Ioan Cuza cu scorul
de 563, pe ultimul loc fiind
Academia de Ştiinte Medi-
cale din București, cu sco-
rul 12373.
(Webometrics)
4 metode de păstrare a integrităţii academice
1. Adoptarea unui Cod de Etică
Adoptarea şi aplicarea diligentă a
unui cod de etică ajută foarte mult
la păstrarea integrităţii academice
într-o organizaţie. Un cod elaborat
cu atenţie şi personalizat în func-
ţie de nevoile organizaţiei căreia îi
este destinat poate soluţiona mul-
te probleme de etică şi integritate
din cadrul acesteia, precum şi pre-
veni alte probleme de a apare în
viitor.
2. Achiziţionarea şi utilizarea unui
software anti-plagiat
Plagiatul estre o mare problemă în
mediul academic şi cea mai mare
ameninţare la adresa integrităţii
academice. Achiziţionarea unui
software anti-plagiat şi obligarea
studenţilor şi cercetătorilor să-l
utilizeze pentru verificarea lucrări-
lor lor poate preveni scandalurile
ulterioare şi, dacă nu chiar elimina
în totalitate, cel puţin reduce dras-
tic fenomenul plagiatului.
3.Organizarea unor cursuri de eti-
că şi integritate
Organizarea şi încurajarea cerce-
tătorilor, profesorilor şi studenţi-
lor să participe la cursuri de etică
şi integritate ajută la promovarea
eticii şi integrităţii în mediul aca-
demic. Totodată, ele ajută la con-
ştientizarea de către participanţi
a anumitor valori şi principii mo-
rale şi la prevenirea încălcării in-
tegrităţii academice.
4.Aplicarea de sancţiuni
Aplicarea de sancţiuni este atât o
măsură punitivă, cât şi una pre-
ventivă. Pe de o parte, cei ce în-
calcă integritatea academică su-
feră anumite consecinţe concrete
ale faptelor lor. Pe de altă parte,
cei ce respectă integritatea aca-
demică, dar sunt tentaţi să o în-
calce, se vor gândi de două ori
înainte să cedeze tentaţiei dacă li
se vor aplica nişte sancţiuni con-
crete în cazul în care vor fi prinşi.