

7
PO L I CY P AP E R d e c emb r i e 2 0 1 6
Adoptarea de către companii a abordării de tip
comply or explain
recomandată de către
Comisia Europeană.
Efectuarea de către companii a activităţii de
due diligence
înaintea intrării într-o relaţie de
afaceri cu o altă organizație.
Implicarea acţionarilor minoritari în deciziile fundamentale ale companiilor, cum ar fi alege-
rea consiliului administrativ.
Organizarea periodică de traininguri pe teme de etică şi conformitate pentru managemen-
tul şi personalul întreprinderilor publice, cu urmărirea eficacităţii programelor de training la
nivelul comportamentului celor vizaţi.
Realizarea unor campanii interne de informare, conştientizare şi dezvoltare a unei culturi a
integrităţii în rândul tuturor eşaloanelor de angajaţi din întreprinderile publice.
Organizarea de evaluări periodice a riscurilor de neintegritate, urmate de formularea unei
strategii noi de reducere a acestora sau de adaptarea vechii strategii în funcţie de noile
rezultate.
Asocierea companiei doar cu parteneri şi colaboratori care demonstrează comportamente
etice și responsabile și care au o reputaţie bună.
Identificarea companiilor ale căror practici lipsite de integritate şi a căror proastă reputaţie
afectează sau are potențialul de a afecta negativ prin asociere compania.
Solicitarea ca aceste companii să înceteze aceste practici. Dacă reacția companiei la soli-
citările formulate nu este una deschisă și constructivă, se poate încerca exercitarea de
presiune asupra acesteia prin diverse mijloace (implicarea media, apelare la autorități, în-
cheierea relaţiei de colaborare etc).
Către autoritățile publice
Sancţionarea efectivă a companiilor care sunt implicate în practici corupte.
Unificarea și uniformizarea legislației și obligațiilor anticorupție aplicabile mediului de afa-
ceri;
Asigurarea stabilității climatului legislativ aplicabil mediului de afaceri.
Realizarea schimbului de bune practici în implementarea programelor de integritate între
mediul privat şi sectorul public (SNA);