

9
PO L I CY P AP E R d e c emb r i e 2 0 1 6
Măsuri propuse mediului de afaceri din România
Introducerea obligaţiei legale ca toate companiile publice și private să îşi dezvolte intern
departamente şi sisteme de management de etică şi conformitate, fără diferențiere. De-
partamentele de Etică şi Conformitate trebuie să fie coordonate de Responsabili de Etică
şi Conformitate cu experienţă în domeniu, care trebuie să fie independenţi faţă de mana-
gement.
Introducerea obligaţiei ca toate companiile publice și private să dezvolte un cod de etică
şi conduită profesională, valabil pentru toţi angajaţii (inclusiv management) şi disponibil pe
pagina de Internet a întreprinderii publice. Aferent acestuia: procedura privind evaluarea
eficacităţii şi revizuirea anuală a Codului printr-un proces de consultare
multi-stakeholder
.
Codul de etică şi conduită profesională este parte integrantă din contractele încheiate de
întreprinderea publică cu proprii angajaţi, manageri, colaboratori.
Introducerea obligaţiei ca toate companiile publice și private să dezvolte intern politici spe-
cifice şi clare privind conflictul de interese aplicabilă la nivelul membrilor Consiliilor de Ad-
ministraţie,
top
şi
middle
managementului, consilierilor economici şi financiari, auditorilor
interni şi experţilor financiar-contabili, şi la nivelul angajaţilor, precum şi a unui sistem de
sesizare şi rezolvare a conflictelor de interese. Elaborarea de către Consiliul de
Administraţie a unui raport anual privind conflictele de interese.
Introducerea obligaţiei ca toate companiile să dezvolte intern un set de politici precum ce-
le de:
interzicere a mitei şi regimul cadourilor şi atenţiilor pe care le pot primi sau acor-
da angajaţii, membrii managementului şi colaboratorii întreprinderii publice, cu
precizarea clară a ceea ce constituie faptă de corupţie (mită). Se vor urmări atât
aspectele care ţin de legătura dintre mediul de afaceri şi instituţiile publice, cât şi
pe cea în interiorul mediului de afaceri, între întreprinderile publice şi alte socie-
tăţi comerciale.
transparenţa şi respectarea confidenţialităţii datelor;
egalitatea de şanse, nediscriminarea şi prevenirea hărţuirii la locul de muncă,
care să menţioneze explicit promovarea unui acces echitabil la poziţiile de con-
ducere ale organizaţiei;
managementul riscurilor, care să cuprindă toate tipurile de riscuri, operaţionale,
financiare, privind capitalul uman, reputaţionale etc.;
dialogul social, care privește implicarea tuturor părților interesate întreprinderii
publice in decizii care țin de impactul activităților acesteia asupra lor;
5. Implementarea liniilor de avertizare de interes public la nivelul tuturor companiilor însoțite
de politică și proceduri clare și comprehensive prin care să fie instituite măsurile de pro-