Background Image
Previous Page  3 / 8 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 8 Next Page
Page Background

2

T R AN S P AR E NCY I N FO

e d i t o r i a l

Recuperarea prejudiciilor cauzate de activități

ilegale constituie un element important al luptei

împotriva crimei organizate. Pe de o parte, această

măsură îi privează pe infractori de beneficiile

obținute în mod ilegal. Pe de altă parte, statul

recuperează daunele derivate din aceste activități

prin valorificarea bunurilor confiscate. Totuși

această procedură nu este lipsită de probleme. Du-

pă cum indică Raportul MCV dar și Raportul Națio-

nal pentru Procedura de Confiscare Extinsă din

2014, o vulnerabilitate este lipsa transparenței în

valorificarea bunurilor confiscate.

Printre problemele cele mai acute, autoritățile semnalează dificultăți în valorificarea bunurilor confiscate,

spre exemplu terenuri sau imobile, scoase la licitație în repetate rânduri, fără a găsi cumpărători, care

deci rămân „blocate” fără ca statul sau cetățenii să poată beneficia de ele. În cazul anumitor state euro-

pene, refolosirea bunurilor confiscate în beneficul societății s-a dovedit a fi o soluție viabilă pentru

această problemă. Cel mai cunoscut exemplu, citat adesea între modelele de bune practici în docu-

mentele de lucru ale instituțiilor Europene sau ale ONU, este cel al Italiei, care a decis în anii ’90 să dea

în folosința comunităților locale proprietăți confiscate de la mafie. (UNODC 2014)

Contextul specific al Italiei a fost acela care a determinat dezvoltarea acestei abordări. Un discurs prin

care mafia italiană caută în mod tradițional să câștige sprijinul localnicilor este acela că mafia creează

locuri de muncă, care deși sunt ilegale reprezintă o sursă de venit pentru oamenii din zonele sărace ale

țării. În schimb, când organele judiciare destructurează grupuri infracționale și le „închid” afacerile, acei

oameni își pierd slujbele. Reutilizarea bunurilor confiscate în folosul comunităților locale a venit ca o

măsură ingenioasă pentru contracararea acestui discurs extrem de puternic și pentru a desface argu-

mentul prin care mafia își asigura suportul unora dintre localnici.

Deși reglementările în acest sens nu sunt lipsite de provocări sau limitări în aplicare, experiența italiană

arată posibilități vaste pentru refolosirea bunurilor confiscate în scopuri sociale. Printre exemple se nu-

mără transformarea proprietăților confiscate în școli, grădinițe, cantine, adăposturi sociale, centre cultu-

rale sau cluburi sportive. De asemenea, unele centre comerciale, terenuri agricole sau fabrici au fost

date în folosința comunităților locale, creând locuri de muncă și profit. Există cazuri în care întreprinderi

agricole au fost confiscate și redate spre utilizare cooperativelor locale, astăzi acolo sunt produse diver-

se alimente și apoi vândute în magazinele din Italia.

După cum consemnează un document de lucru ONU, lupta împotriva crimei organizate a căpătat o în-

cărcătură simbolică și socială odată ce a fost cuplată la beneficii directe, palpabile pentru cetățeni, iar

încrederea oamenilor în autorități și instituțiile statului a crescut considerabil. Exemplul Italiei arată cum

soluțiile creative care caută nu numai să descurajeze criminalitatea, ci și să vină în sprijinul oamenilor,

pot aduce rezultate mai bune decât abordările exclusiv punitive.

Wendla Beyer

Gestionarea bunurilor confiscate - provocări & solu

ț

ii

Reutilizarea