Previous Page  12 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 20 Next Page
Page Background

1 1

T R AN S P AR E NCY I N F O

S ă nă t a t ea î n E u r o pa

Digitalizarea

Printre exemplele încurajatoare ilustrate în EHCI 2014 se regăsește Estonia, care are o aloca-

re pentru sănătate similară cu cea a României, dar are un sistem mult mai performant. O com-

ponentă centrală a succesului acestei țări constă în digitalizarea sistemului medical, Estonia

având astăzi unul din cele mai avansate sisteme de digitalizare a serviciilor publice din Europa.

16

Studiind exemplul acestei țări, observăm că informatizarea serviciilor medicale poate avea

succes doar dacă există un nivel crescut de încredere a cetățenilor în sistemele informatice

gestionate de autorități. Însemnând că mare parte din serviciile publice trebuie să fie deja digi-

talizate în mod funcțional, înainte ca același lucru să se întâmple pentru serviciile medicale.

Dr. Madis Tiik, directorul grupului responsabil cu monitorizarea introducerii sistemului digital de

sănătate explică: „Nu încurajez niciodată țările să înceapă cu digitalizarea sectorului de sănă-

tate (eHealth) pentru că este foarte dificil. Dacă vei construi un sistem de transfer de date, de

încredere, doar pentru sănătate, va fi mult mai costisitor și dificil de implementat. [Înainte de

informatizarea serviciilor de sănătate] aveam deja multe servicii electronice care funcționau

bine și aveam un cadru legislativ care susținea deja ideea că datele aparțin cetățenlor.” (citat

în TM Forum Inform).

17

Obligatoriu pentru buna funcționare a sistemului este ca cetățenii să

aibă la dispoziție opțiunea de a ieși din schema digitalizată de servicii, măsură revăzută și de

Estonia, un pionier al digitalizării în Europa.

18

Un alt exemplu de bune practici îl găsim în Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei. Aceasta

a reușit un progres remarcabil în Index, de la un an la altul, prin implementarea la nivel națio-

nal a unui sistem electronic de programări, care a redus considerabil timpul de așteptare pen-

tru pacienți. HCI apreciază că acest sistem merită să fie studiat și preluat de alte țări, datorită

rezultatelor sale spectaculoase.

19

Sistemul implementat de Macedonia permite pacienților să se programeze, din cabinetul

medicului, pentru procedura medicală de care au nevoie oriunde în țară. Acest lucru devine

deosebit de util dacă un pacient necesită proceduri medicale care presupun tehnologie specia-

lă, disponibilă doar în anumite spitale. În acest caz, medicul care face trimiterea poate vedea

calendarul de programări pentru respectiva procedură / aparatură oriunde în țară și poate găsi

în numai câteva minute o unitate unde poate programa pacientul în termen mai scurt. Timpul

de așteptare pentru investigații și intervenții se scurtează așadar considerabil și se evită supra-

aglomerarea anumitor centre, în timp ce altele ar rămâne sub-utilizate.

Informatizarea sănătă

ț

ii fun

ț

ionează doar într-un

climat de încredere, cu un cadru legislativ prin care

datele apar

ț

in cetă

ț

enilor. Obligatoriu, oamenii au

op

ț

iunea de a ie

ș

i din schema digitalizării.