Previous Page  8 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 20 Next Page
Page Background

7

T R AN S P AR E NCY I N F O

c o n t e x t na

ț

i o na l

Recomandări

Creșterea remunerației medicilor, concomi-

tent cu introducerea în legislația specifică din

domeniul sănătății a unor sancțiuni severe pen-

tru tot ce înseamnă acceptarea sau solicitarea

de bani sau foloase necuvenite de la pacienți.

Introducerea remunerării diferențiate între

medici, ținându-se cont de criteriul performanță.

Introducerea, atât în Legea nr. 95/2006, cât

și în Codul de Deontologie Medicală, a unor

articole specifice, care să prevadă interzicerea

solicitării sau acceptării de plăți informale, iar

în cazul Legii, să prevadă în clar și sancțiunile

ce se pot aplica în cazul încălcării acestora.

Înființarea unui registru electronic, cu ajuto-

rul căruia să se monitorizeze programările la

analizele și tratamentele la care accesul este

mai dificil, din pricina numărului redus de

resurse/aparate/specialiști și să se efectueze

automat înlocuirea programărilor în cazul în

care există retrageri.

Înființarea unui registru electronic, disponi-

bil publicului larg, prin care să se țină evidența

stocurilor de materiale necesare pentru anali-

ze sau tratamente în cazul cărora există pro-

bleme de disponibilitate, centralizate individual

pentru fiecare unitate spitalicească în cadrul

cărora sunt utilizate.

Introducerea în Codul de Deontologie

Medicală a unei proceduri de sesizare desti-

nată cazului în care un medic constată că un

coleg condiționează actul medical de primirea

de bani sau bunuri; aceasta trebuie să includă

garantarea confidențialității reclamantului.

Răspundere

ș

i control

Riscuri și vulenrabilități

Lipsa unei definiții clare în Legea Sănătății

a atribuțiilor specifice ale tuturor instituții-

lor care au competente de control și

sancționare –

În Legea nr. 95/2006, există

multiple instituții cu rol de supraveghere, con-

trol și sancționare, de la Ministerul Sănătății,

la CNAS, CMR (sau după caz, OAMMR),

Consiliul Etic din cadrul unităților spitalicești

etc. Totuși, nu este explicitat în mod clar și

fără echivoc ce anume intră în competențele

specifice de verificare și sancționare a fiecăre-

ia dintre instituții, care sunt limitele în care își

pot desfășura activitatea, care este relația de

coordonare / colaborare dintre ele

(presupunând că există una) etc.

Recomandări

Realizarea, prin Legea Sănătății, a unei

delimitări clare și care să evite suprapunerile

competențelor și responsabilităților de monito-

rizare, control și sancționare a tuturor instituții-

lor care au asemenea atribuții, precizându-se

limitele legale în care ele le pot desfășura.

Includerea în cadrul Consiliului etic din

unitățile spitalicești a unui ofițer de etică și

conformitate independent, cu drept de vot,

aflat în subordinea directă a Ministrului Sănă-

tății, care să realizeze un raport anual către

Compartimentul de Etică și către Ministrul

Sănătății cu privire la activitatea Consiliului de

Etică și la starea de integritate a unității

respective.

Înființarea în cadrul CNAS a unui departa-

ment specializat de etică și conformitate, în

cadrul căruia să activeze ofițeri de etică și

conformitate care să vegheze la respectarea

codului deontologic de către angajați și să

implementeze mecanisme de management al