Previous Page  4 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 20 Next Page
Page Background

3

T R AN S P AR E NCY I N F O

c o n t e x t na

ț

i o na l

Același studiu al Comisiei identifică și tipurile de corupție din sectorul de sănătate: mita legată

de furnizarea serviciilor medicale; corupția în achiziții; relații de marketing defectuoase; abuzul

de putere; cereri de rambursare injuste, precum și fraudarea și deturnarea medicamentelor și

a aparaturii medicale.

4

După cum recomandă și Comisia Europeană, problema plăților informale necesită o abordare

cuprinzătoare, care să nu se limiteze exclusiv la măsuri de combatere a acestor plăți. În

schimb, sunt necesare schimbări sistemice pentru a redresa situația. În acest sens Comisia

recomandă creșterea alocărilor pentru sănătate concomitent cu acțiuni care exprimă refuzul

categoric al mitei – atât din partea personalului medical cât și din partea pacienților, cum s-a

întâmplat spre exemplu în Slovacia și Grecia.

5

Un studiu realizat de Banca Mondială în sectorul

sanitar din România estima că plățile informale

oferite de către pacienți personalului medical din

sistemul de sănătate publică în anul 2004 însu-

mau în jur de 300 de milioane de euro

(aproximativ 41% din totalul plăților în numerar),

peste 60% dintre pacienții internați admițând că

au oferit bani.

Indexul consumatorului serviciilor de sănătate

(European Health Consumer Index – EHCI) este

singurul studiu care măsoară plățile informale în

sectorul medical la nivelul întregului continent. În

2013, Indexul arăta că în România se acordă cele

mai multe plăți informale dintre toate țările Euro-

pene. Serbia, Albania și Bulgaria se clasează pe

poziții mai bune decât România la acest capitol.

Problema plăților informale în sectorul sanitar românesc este semnalată și în cadrul Strategiei

Naționale de Sănătate 2014 – 2020: „Persistența plăților informale este un alt aspect care

afectează percepția sistemului de sănătate de către beneficiari și opinia publică nu numai da-

torită poverii financiare pe care o plasează asupra utilizatorilor de servicii cât în primul rând

pentru că reflectă o lipsă de considerație pentru drepturile pacientului, dar și libertatea furni-

zorilor de a decide arbitrar nivelul de calitate al serviciilor pe care îl oferă pacientului.”

6

Prin urmare, una din direcțiile strategice de acțiune stabilite prin strategie vizează introduce-

rea de măsuri pentru reducerea plăților informale concomitent cu implementarea unor meca-

nisme care să asigure cheltuirea eficientă și corectă a banilor publici alocați pentru sănătate.

Conform Strategiei, aceste măsuri prevăd :

7

îmbunătăţirea sistemului informaţional/informatic pentru creşterea capacităţii departamen-

tului financiar / contabil a Ministerului Sănătății, în paralel cu dezvoltarea resurselor umane

şi introducerea de instrumente standardizate de monitorizare şi control;

creşterea capacităţii de audit intern a Ministerului Sănătății;

300

milioane

plă

ț

i informale în

sectorul medical

în 2004 - Banca

Mondiala