

O atitudine integră în sectorul privat nu poate deveni virală
decât prin stabilirea unor sancțiuni și stimulente. În momentul
în care posibilitatea de detecție și aplicare a unor sancțiuni
descurajante devine iminentă, companiile vor fi determinate să
contracareze fenomenul de corupție. Chiar și pentru
companiile care operează în medii lipsite de sancțiuni
descurajante și/sau cu şanse reduse de a fi prinse, atitudinea
integră poate garanta un profit sustenabil pe termen lung. Pe
de o parte, în combaterea corupției, stimulentele pot fi o
alternativă prin avantaje tangibile acordate companiilor integre
și responsabile.
Prin urmare, stakeholderii din sectoarele public și privat, dar și
societatea civilă pot stabili şi aplica sancțiuni și stimulente de
combatere a corupției atât companiilor, reprezentanților lor, cât
și asociaților, astfel încât combaterea corupției să devină, din
ce în ce mai mult, o decizie de afaceri la ordinea zilei,
susținând totodată dorința morală de a face ceea ce este
corect.
Tipuri de sancțiuni și stimulente de combatere a corupției
în afaceri aplicate diferitor sectoare:
•
Sectorul Public
(instituții guvernamentale, organizații
interguvernamentale, etc.): o instituție guvernamentală poate
impune o amendă unei companii prinsă mituind un funcționar
public.
•
Sectorul Privat
(companii, investitori, etc.): o companie mare
poate prefera un anumit furnizor datorită codului său etic, a
atitudinii anticorupție și a programelor excepționale de
conformitate.