

•
Societatea Civilă
(organizații ale societății civile, asociații de
afaceri, media, etc.): organizațiile societății civile pot face
publice anumite cazuri de corupție, afectând astfel reputația
companiilor corupte.
Trebuie avut în vedere faptul că selecţia sancțiunilor și
stimulentelor aplicate depinde nu numai de stakeholderi, ci și
de contextul local, în funcţie de acesta determinându-se tipul
şi întinderea măsurilor folosite de stakeholderi.
Atât în zonele cu o guvernare puternică, cât și în cele cu o
guvernare slabă, stakeholderii din sectorul public au un
potențial enorm de a motiva combaterea corupției fie prin
aplicarea de sancțiuni și stimulente, fie prin facilitarea aplicării
de măsuri de către sectorul privat și societatea civilă
5
.
În aceeași măsură stakeholderii din sectorul privat reprezintă
un factor-cheie în formarea unui mediu de afaceri integru prin
aplicarea de sancțiuni celor care nu respectă standardele de
integritate și aplicarea de stimulente celor care le respectă,
precum și facilitarea aplicării de măsuri de către societatea
civilă sau sectorul public.
Pe de altă parte, chiar stakeholderii din societatea civilă au un
rol deosebit în determinarea combaterii corupției, nu doar prin
sancțiunile și stimulentele care vizează reputația societăților
comerciale/companiilor, ci mai exact prin promovarea și
monitorizarea aplicării de sancțiuni și stimulente juridice și
comerciale de către sectorul public și privat.
5
Arii de conformitate. Directii de lucru, Centrul pentru Integritate în
Business, Transparency International Romani, p.19.