

Combaterea corupţiei prin
sancţiuni pentru conduită neconformă
Primul pas în a determina combaterea corupției în afaceri este
de a preciza în mod clar ce se așteaptă de la companii și
reprezentanții acestora. Un standard de integritate, la care
companiile și reprezentanții acestora să adere, servește drept
criteriu obiectiv de evaluare a performanței în afaceri. Acest
standard de integritate poate căpăta caracter de lege (în
sectorul public), poate deveni cod de conduită pentru
partenerii de afaceri (în sectorul privat), poate lua forma unei
recomandări de bună practică (în societatea civilă) sau poate
lua diverse alte forme agreate de cele trei sectoare.
O abordare anticorupție care utilizează doar sancțiuni este
insuficientă, motiv pentru care stakeholderii ar trebui să aplice
o abordare complementară care să ridice nu numai costurile
financiare, sociale și psihologice ale corupției, dar și beneficiile
celor care rămân/devin integrii. Asemănător abordării
sancțiunilor, este important a crește nu numai beneficiile
financiare, ci și beneficiile sociale și psihologice atunci când se
aplică stimulente.
Beneficiile financiare includ toate recompensele financiare pe
care reprezentantul unei companii se așteaptă să le obțină
pentru respectarea/ alinierea la standardele de integritate.
Majoritatea beneficiilor financiare din partea stakeholderilor
externi afectează compania în ansamblu, de exemplu, statutul
de a fi furnizor preferat. Beneficiile sociale apar de obicei din
recunoașterea și laudele aduse de colegi, prieteni, parteneri
sau de către alte organizații publice.