

nivelul unei companii prin implementarea de instrumente şi
mecanisme precum: plan de integritate; cod de etică; protecția
avertizorilor de integritate; mecanisme de tratare a incidentelor
de integritate
2
.
Totodată este cunoscut faptul că Justiția are un rol important
în combaterea corupției în mediul de afaceri. Acolo unde
corupția afectează managementul companiei și compania în
ansamblu, justiția poate să aplice sancțiuni persoanelor sau
companiei în ansamblu. Sancționarea corupției poate însemna
limitarea unor drepturi, interzicerea participării la licitații sau
chiar lichidarea. Pentru a preîntâmpina astfel de sancțiuni,
companiile pot apela la instrumente, proceduri și politici anti-
corupție. Este esențial ca astfel de instrumente să fie
dezvoltate pornind de la practica judiciară în materie de
sancțiune a companiilor pentru corupție.
Companiile românești au început să își demonstreze interesul
față de necesitatea unui cadru de etică și conformitate, nu
numai pentru beneficiile reputaționale imediate, ci și pentru
beneficiile pe termen lung, traduse în dezvoltare economică.
Există însă în continuare o reticență, în special în rândul
întreprinderilor mici și mijlocii, în ceea ce privește
implementarea efectivă a standardelor de integritate, cu
proceduri și politici aferente. Rezistența vine inclusiv din lipsa
unor mecanisme și proceduri care să poată fi adaptate ușor la
nivelul oricărei companii, dar și din cauză că modelele de bună
practică nu sunt promovate suficient la nivelul societății.
2
Strategia Naţională Anticorupţie 2016 – 2020, p.6.