

Dacă în cazul companiilor multinaționale/ cu capital
preponderent străin problematica valorilor este mai cunoscută
(pentru că trăim într-o societate globalizată, valorile circulând
de la centru la periferie, conform paradigmei lui I. Wallerstein),
în firmele mici abordările axiologice sunt relativ sporadice.
Situaţia reiese dintr-un sondaj de opinie la care au participat
300 de firme din mediul de afaceri românesc.
Sondajul a fost realizat cu scopul de a identifica valori care
stau la baza sectorului de afaceri din România, precum și
comportamentul integru recunoscut de companiile românești şi
a fost derulat în cadrul
proiectului „Creșterea rolului sistemului
judiciar în prevenirea corupției în mediul de afaceri”,
finanțat
din Fondul pentru relații bilaterale la nivel național Apelul III,
Programul RO01 - Asistență tehnică și Fondul Bilateral la Nivel
Național – Arii Prioritare: Justiție și Afaceri Interne.
În opinia a peste jumătate dintre reprezentanții firmelor (55%),
viziunea organizațională vizează mai degrabă satisfacerea
intereselor legitime ale stakeholderilor (ex., clienți/ beneficiari,
parteneri, furnizori, bănci, instituții etc.). Pentru restul de 45%
dintre firmele chestionate viziunea managementului se reflectă
în obținerea de performanță (măsurată prin indicatori
economico-financiari) - pe bază de evaluare și control asupra
sarcinilor și obiectivelor.
Una dintre cele mai importante întrebări din cadrul secțiunii
dedicate valorilor și comportamentelor actorilor din mediul de
afaceri a fost aceea privind asociereai dintre o anumită valoare
și/ sau conotație, atribut (cutumă, normă, încredere,
atașament etc.) și filosofiei (spiritului) ce caracterizează firma
chestionată.