

La un an de la aprobarea pachetului legislativ
privind achiziţiile publice, l-am invitat pe președintele
Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, Bogdan
Pușcaș, să facă un bilanţ al implementării actelor nor-
mative şi să ne dezvăluie care sunt planurile ANAP
pentru simplificarea procedurilor aplicabile şi pentru
prevenirea corupţiei în achiziţiile publice.
Cum evaluaţi implementarea pachetului legislativ pe achizi-
ţii publice, la un an de la aprobarea acestuia?
La o primă impresie, noul pachet legislativ este clar mult
mai extins în ceea ce privește prevederile, fiind mult mai
greu de implementat litera întregului pachet. Avem nevoie
de mai multă cunoaştere şi de o creştere a capacităţii
administrative, iar acest prim an a avut exact aceste două
componente într-o luptă permanentă. Nevoia noastră, a
celor care reglementăm, este de a pune la dispoziţie îndru-
mare şi explicaţii suplimentare. Necesitatea noastră este de
a ne îmbunătăţi capacitatea administrativă. Şi în interiorul
Agenţiei au fost elemente de noutate, ceea ce a dus la o
situaţie pe care a trebuit să o gestionăm în paralel: pe de o
parte să ne facem rolul de reglementator şi să emitem toate
textele pe care trebuia să le emitem, pe de altă parte să
avem un nivel de cunoaştere suficient de bun încât să
orientăm corect autorităţile care ne-au contactat cu diverse
Președintele ANAP, Bogdan Pușcaș: Transparentizarea
cu orice preţ în achizițiile publice este necesară
#IntegrityPactsRO
Newsletter nr.9 / August 2017
Pactele de Integritate (Integrity Pacts)
reprezintă un acord între o instituţie publică şi
o companie/un grup de companii participante
la un proces de achiziţie publică. Acest acord
implică angajamentul părților de a se abţine de
la a plăti, oferi, solicita sau promite mită , trafic
de influenţă sau orice alte forme de coluziune
pe parcursul procesului de achiziție. Totodată
instituie o formă de transparentizare a achiziţi-
ei, prin facilitarea accesului unei terţe părţi la
acest proces în calitate de monitor extern.
Monitorul este de regulă o organizaţie a soci-
etății civile, iar monitorizarea se poate desfă-
şura de la începutul procesului de achiziţie şi
până la finalizarea implementării contractului.