

Pactele de Integritate
NEWSLETTER 9 / August 2017
vom merge, prin ceea ce am agreat, către o profesionalizare
mai accentuată. Vrem ca la un moment dat să reuşim să
implementăm această profesie de achizitor – expert achiziții
publice.
Un departament cu experţi din cele mai diverse domenii
Apropo de această profesie, credeţi că un bun expert în
achiziţii publice este cel care are are studii juridice, care ştie
reglementările cadrului legal, sau mai degrabă cel care
înţelege mecanismele din piaţă?
Aici lucrurile trebuie privite puţin mai nuanţat. Eu sunt
adeptul apropierii de piaţă, de cei care depun efort pentru a
pregăti o ofertă și câştiga un contract. Trebuie să te pui şi în
pielea celor care cheltuie resurse şi energie pentru a ajunge
în postura de contractant. În acelaşi timp, e clar că ai ne-
voie de cunoştinţe juridice solide pentru că nu poţi face lucru-
rile după bunul plac, fără să ţii cont de textul şi de spiritul
legii. Noi avem o abordare diferită, în sensul în care acest
profesionist în achiziţii publice, ca specializare, ar trebui să
se sprijine pe un corp foarte serios de experţi. În cadrul
Agenţiei vom crea un departament în care veţi regăsi experţi
din cele mai diverse domenii, tocmai pentru a ne putea
pronunţa, spre exemplu, pe validitatea unui caiet de sarcini.
Pachetul de legi din domeniul achiziţiilor publice
va fi modificat
Legat de modulul adoptat de către România pentru transpu-
nerea Directivei Europene 2014/24/CE în noul pachet pe
achiziții publice, s-a făcut mai degrabă o transpunere a
Directivei sau a fost şi un proces substanţial de colectare de
păreri, de documente venite din piaţă, de la alte instituţii
publice?
La nivelul anului 2014, noi am avut multe condiţionalităţi
exterioare obligativităţii transpunerii Directivei 2014/24/CE.
Eram cu Programul Operaţional Sectorial Transport
suspendat, din acest motiv România a ales să traducă Direc-
tivele şi să le transpună în legislaţia naţională cu un adaos
semnificativ de prevederi, sub pragurile stabilite de Directivă.
În plus, a ales să transpună aceste trei Directive prin
raportarea la ceea ce Comisia Europeană, prin serviciile
întrebări. Din acest motiv s-a născut o sumă de elemente de
legislaţie terţiară, pe care autoritățile contractante și opera-
torii economici au simţit nevoia să o acceseze. Și iată că la
un an de la emiterea celor patru legi şi trei Hotărâri de
Guvern, suntem în etapa în care este încă nevoie să expli-
căm la nivel de legislaţie terţiară foarte multe concepte.
Standardizare, migrare către mediul online
şi transparentizare
Să înţelegem că informaţiile de care au nevoie cei care
lucrează în domeniul achiziţiilor publice, precum şi nevoia
de a creşte capacitatea ANAP, sunt două provocări pe care
le aveţi în implementarea acestui pachet legislativ. Au mai
fost şi alte probleme până acum?
În implementarea acestui pachet legislativ, noi (n.r. – ANAP)
ne-am asumat o Strategie Naţională în domeniul achiziţiilor
publice, care este un document extrem, extrem de extins.
Nu de foarte puţine ori mi-am exprimat opinia cu privire la
riscurile, efectele nocive ale extinderii acestei strategii. Din
acest motiv, noi am ales să mergem pe trei piloni foarte
importanţi şi anume: standardizare, migrare către mediul
online şi transparentizare cu orice preţ. Este adevărat că
primele două reprezintă premisele, iar cea de a treia este
concluzia la care ar trebui să ajungem.
Care sunt principalele trei beneficii pe care le aduce acest
pachet legislativ?
În primul rând a dat un
reset
sistemului. Practic, în acest
moment, cu noul pachet legislativ, toţi actanţii o iau de la
zero şi toţi sunt sub semnul egalităţii. Este adevărat că
experienţa celor 10 ani de Ordonanţă 34/2006 nu se pierde,
ne dorim ca bunele practici să fie replicate, dar în noul
context toată lumea porneşte de la zero. În al doilea rând,
migrarea către mediul online a tuturor procedurilor, aşa cum
este ea asumată de România până în 2018, este un benefi-
ciu real sub aspectul relaxării muncii specialiştilor în achiziţii
publice.
Vom ajunge până în 2018 să apelăm la formate consacrate,
la modele foarte bine înţelese, la aspecte care în mediul
online şi-au demonstrat eficienţa precum ghiduri, forumuri.
Cel de-al treilea beneficiu al acestui pachet este acela că