Previous Page  2 / 4 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 4 Next Page
Page Background

Pactele de Integritate

NEWSLETTER 9 / August 2017

vom merge, prin ceea ce am agreat, către o profesionalizare

mai accentuată. Vrem ca la un moment dat să reuşim să

implementăm această profesie de achizitor – expert achiziții

publice.

Un departament cu experţi din cele mai diverse domenii

Apropo de această profesie, credeţi că un bun expert în

achiziţii publice este cel care are are studii juridice, care ştie

reglementările cadrului legal, sau mai degrabă cel care

înţelege mecanismele din piaţă?

Aici lucrurile trebuie privite puţin mai nuanţat. Eu sunt

adeptul apropierii de piaţă, de cei care depun efort pentru a

pregăti o ofertă și câştiga un contract. Trebuie să te pui şi în

pielea celor care cheltuie resurse şi energie pentru a ajunge

în postura de contractant. În acelaşi timp, e clar că ai ne-

voie de cunoştinţe juridice solide pentru că nu poţi face lucru-

rile după bunul plac, fără să ţii cont de textul şi de spiritul

legii. Noi avem o abordare diferită, în sensul în care acest

profesionist în achiziţii publice, ca specializare, ar trebui să

se sprijine pe un corp foarte serios de experţi. În cadrul

Agenţiei vom crea un departament în care veţi regăsi experţi

din cele mai diverse domenii, tocmai pentru a ne putea

pronunţa, spre exemplu, pe validitatea unui caiet de sarcini.

Pachetul de legi din domeniul achiziţiilor publice

va fi modificat

Legat de modulul adoptat de către România pentru transpu-

nerea Directivei Europene 2014/24/CE în noul pachet pe

achiziții publice, s-a făcut mai degrabă o transpunere a

Directivei sau a fost şi un proces substanţial de colectare de

păreri, de documente venite din piaţă, de la alte instituţii

publice?

La nivelul anului 2014, noi am avut multe condiţionalităţi

exterioare obligativităţii transpunerii Directivei 2014/24/CE.

Eram cu Programul Operaţional Sectorial Transport

suspendat, din acest motiv România a ales să traducă Direc-

tivele şi să le transpună în legislaţia naţională cu un adaos

semnificativ de prevederi, sub pragurile stabilite de Directivă.

În plus, a ales să transpună aceste trei Directive prin

raportarea la ceea ce Comisia Europeană, prin serviciile

întrebări. Din acest motiv s-a născut o sumă de elemente de

legislaţie terţiară, pe care autoritățile contractante și opera-

torii economici au simţit nevoia să o acceseze. Și iată că la

un an de la emiterea celor patru legi şi trei Hotărâri de

Guvern, suntem în etapa în care este încă nevoie să expli-

căm la nivel de legislaţie terţiară foarte multe concepte.

Standardizare, migrare către mediul online

şi transparentizare

Să înţelegem că informaţiile de care au nevoie cei care

lucrează în domeniul achiziţiilor publice, precum şi nevoia

de a creşte capacitatea ANAP, sunt două provocări pe care

le aveţi în implementarea acestui pachet legislativ. Au mai

fost şi alte probleme până acum?

În implementarea acestui pachet legislativ, noi (n.r. – ANAP)

ne-am asumat o Strategie Naţională în domeniul achiziţiilor

publice, care este un document extrem, extrem de extins.

Nu de foarte puţine ori mi-am exprimat opinia cu privire la

riscurile, efectele nocive ale extinderii acestei strategii. Din

acest motiv, noi am ales să mergem pe trei piloni foarte

importanţi şi anume: standardizare, migrare către mediul

online şi transparentizare cu orice preţ. Este adevărat că

primele două reprezintă premisele, iar cea de a treia este

concluzia la care ar trebui să ajungem.

Care sunt principalele trei beneficii pe care le aduce acest

pachet legislativ?

În primul rând a dat un

reset

sistemului. Practic, în acest

moment, cu noul pachet legislativ, toţi actanţii o iau de la

zero şi toţi sunt sub semnul egalităţii. Este adevărat că

experienţa celor 10 ani de Ordonanţă 34/2006 nu se pierde,

ne dorim ca bunele practici să fie replicate, dar în noul

context toată lumea porneşte de la zero. În al doilea rând,

migrarea către mediul online a tuturor procedurilor, aşa cum

este ea asumată de România până în 2018, este un benefi-

ciu real sub aspectul relaxării muncii specialiştilor în achiziţii

publice.

Vom ajunge până în 2018 să apelăm la formate consacrate,

la modele foarte bine înţelese, la aspecte care în mediul

online şi-au demonstrat eficienţa precum ghiduri, forumuri.

Cel de-al treilea beneficiu al acestui pachet este acela că