Previous Page  3 / 4 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 4 Next Page
Page Background

sprijine autoritatea contractantă. Din acest motiv, noi am vrut

să separăm foarte bine ceea ce se face ex-ante şi să

transformăm această verificare, validare a documentaţiilor de

atribuire, într-un mecanism proactiv, preventiv.

Ne-ar fi foarte util Pactul de Integritate,

în special în zona operatorului economic

Cum percepeţi propunerea DG Regio de a implementa Pactul

de Integritate în achizițiile publice, tocmai cu scopul de a

creşte prevenţia în situaţii de tipul conflict de interese,

fraudă? De ce credeţi că este o problemă să transpunem

acest mecanism în România, având în vedere că mare parte

dintre ţările membre UE funcţionează cu acest Pact de

Integritate?

Pactul de Integritate în sine este un instrument de salutat,

drept dovadă că şi Comisia Europeană investeşte resurse

considerabile, prin diverse proiecte, pentru transformarea

acestui deziderat într-un instrument de lucru comun. Ne-ar fi

foarte util Pactul de Integritate, în special în zona operatorului

economic, deoarece această zonă este foarte puţin regle-

mentată. Este foarte bine să ceri transparenţă, corectitudine

şi transabilitate autorităţilor contractante însă, în acelaşi timp,

este foarte util să faci apel la un comportament etic în zona

de ofertare. Degeaba spunem noi totul deschis, degeaba

arătăm care sunt metodele de evaluare, dacă în partea

cealaltă comportamentele de ofertare nu sunt integre,

asistăm la o cartelizare, o captură a statului pe anumite

domenii prin înţelegeri. Este clară utilitatea Pactului de

Integritate şi vedem foarte bine inserţia ONG-urilor în

activitatea aceasta de monitorizare.

Atunci de ce este atât de diferită abordarea legislativă a

Pactului de Integritate față de alte state care au reglementat

deja acest mecanism? De ce sunt atât de multe dificultăţi în a

implementa Pactele de Integritate în România, referindu-mă

îndeosebi la a le asuma printr-un act normativ?

Propunerile celor care au definit conceptul şi încearcă să îl

rafineze în acest moment sunt extrem de generoase şi se

lovesc, în primul rând, de multitudinea de sarcini deja

existente la nivelul autorităţilor contractante. Din acest motiv,

este foarte clar că, pe de-o parte, o explicare suplimentară a

tehnice, a considerat ca fiind obligatoriu pentru România în

procesul de reformă. Practic, am adăugat destul de mult la

Directive sub pragurile valorice, cu un plus şi pentru partea

organizatorică , pentru că făceau parte din pachetul de

negociere al Acordului de Parteneriat. Din acest motiv,

astăzi suntem în etapa în care vom propune o Ordonanţă

de modificare a pachetului de legi din domeniul achiziţiilor

publice, tocmai pentru o clarificare sporită a ceea ce am

transpus, poate incorect, la momentul respectiv, pentru că

este necesară simplificarea, sesizând, după un an de la

adoptarea legilor, că multe din fluxurile gândite sunt departe

de a fi simple şi trasabile şi, în al treilea rând, pentru o

aducere a textului în limba română la coerența Directivei.

Cum vedeţi politica de prevenţie care se practică în domeni-

ul achiziţiilor publice? Şi care ar fi rezultatele ANAP în

această direcție, raportat la ultimii ani?

În primul rând, optica legată de aspectele preventive este o

componentă importantă a noilor Directive şi face parte din

Strategia Naţională în domeniul Achiziţiilor Publice, din

acest motiv ANAP a întreprins mai multe măsuri, menite a

veni în întâmpinarea nevoilor autorităţilor contractante.

Sesizez, în implementarea acestui nou pachet legislativ, o

capacitate administrativă redusă a autorităților contractate.

Cu cât este mai mică o autoritate contractantă, cu atât

capacitatea administrativă este mai scăzută, din acest motiv

nevoia de prevenţie se traduce de multe ori în nevoia de

informare consecventă, coerentă şi de la sursă. Am început

să dezvoltăm mecanisme online la dispoziţia tuturor, aici

vorbind de Ghidul Online pe Achiziţii Publice disponibil pe

site-ul

www.achizitiipublice@gov.ro

, tocmai pentru că vrem

să credem că, în 2017, oricine are acces la o sursă de inter-

net şi poate consulta foarte uşor şi repede un material struc-

turat şi util, punctual şi cu răspunsuri la obiect. În plus, şi

optica noastră de control ex-ante se modifică foarte mult în

direcţia transformării ei într-un instrument preventiv.

Mecanismul de eşantionare, modalitatea de evaluare

ex-ante a documentaţiilor pe criterii calitative, scăderea

ponderii observatorilor desemnaţi sunt măsuri în Strategia

Naţională în domeniul Achiziţiilor Publice menite să

întărească acest aspect preventiv. Este clar, răspunderea

este exclusiv a autorităţii contractante, dar ar avea parte de

tot felul de instrumente, instituţii şi departamente care să

Pactele de Integritate

NEWSLETTER 9 / August 2017