Previous Page  4 / 4
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 4
Page Background

Pactele de Integritate

NEWSLETTER 9 / August 2017

de interpretare. În acel moment, ne dorim să ușurăm povara

acelui expert în achiziţii publice care oricum trebuie să

citească câteva mii de pagini.

Înțelegerea legislației este principala problemă

în aplicarea ei

Care au fost cele mai mari probleme care au apărut în

înţelegerea legislaţiei?

În primul rând, aplicarea ei. Aplicarea în sensul în care foarte

multe autorităţi contractante au înţeles sau nu ceea ce

înseamnă divizarea unui contract pentru a fi sub sau peste

praguri.Foarte multe probleme au apărut în modul de

înţelegere al autorităţilor contractante referitoare la ce au voie

şi ce nu au voie să atribuie prin atribuiredirectă, prin în-

credinţările speciale sau care sunt vectorii unei proceduri

competitive, când au voie să facă negociere fără publicare şi

când nu. Din păcate, cei zece ani de Ordonanţă 34 vin şi cu

metehene, nu numai cu bune practici, iar divizarea contrac-

tului este una din cele mai periculoase modalităţi de lucru.

Daţi-ne trei cifre care definesc achiziţiile publice.

Cele trei cifre importante sunt:

80 de miliarde de lei pe care le gestionăm anual prin

achiziţii publice;

cei 100 de oameni în plus pe care legea şi Strategia

Naţională în domeniul Achiziţiilor Publice ne permit să îi

angajăm şi de care avem nevoie şi care se vor adaugă la

cei 400 pe care îi are în prezent Agenţia;

valoarea de 48 de milioane de lei pe care o reprezintă

proiectul POCA (n.r. Programul Operațional Capacitate

Administrativă) prin intermediul căruia ar trebui să ridicăm

standardele şi să îmbunătăţim performanța Agenției.

ce este şi ce vrea Pactul de Integritate ajută, cum la fel de

mult ar ajuta o deschidere din partea autorităţilor contrac-

tante, în sensul înţelegerii că aceste mecanisme slujesc

scopului mai general de transparentizare a achiziţiilor

publice.

Care credeţi că sunt nevoile pe care la are ANAP, în acest

moment, tocmai în scopul de a-şi creşte această capacitate

de a preveni problemele cu care se confruntă în

monitorizarea achiziţiilor publice?

În primul rând, în acest moment, este nevoie de clarificarea

textului normativ. În al doilea rând, noi cei de la ANAP, am

observat curentul prin care autorităţile contractante îşi fac

cunoscută opinia vizavi de cele două mecanisme de control,

ex-ante şi ex-post. Mai exact, modul în care autorităţile

contractante îşi doresc să recalibreze controlul ex-ante şi de

aceea există aici, în zona ex-ante, nişte nevoi destul de

mari de personal şi de resursă fizică şi de creştere a nivelu-

lui de cunoaştere din partea membrilor echipei. Cum la fel

de bine simt nevoia unei regularizări a discursului public al

Agenției. Nu este normal ca în contact cu trei direcţii diferite

ale Agenţiei să primeşti trei răspunsuri diferite. Comunica-

rea trebuie să aibă un singur vector şi un singur mesaj la

ieşirea din instituţie.

În ce sens vă referiţi la clarificarea legislaţiei ANAP?

În sensul în care tot ceea ce a propus ANAP ca reglementa-

tor va uşura munca de monitorizare, de control şi de regle-

mentare ulterioară. Astăzi, din cauza faptului că legislaţia

Transparency International România

Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,

010336 București, România

Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006

office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyRO

Institutul pentru Politici Publice

Str. Alexandrina nr. 19

București, România

Telefon și Fax +4 021 212 31 26

office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/@

InstitutulPoliticiPublice

TITLUL PROIECTULUI :

Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil pentru salvgardarea fondurilor europene

Scop:

Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin implementarea unui mecanism de control civil în proiectele finanțate din fonduri UE.

Obiective:●

Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabilității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și de coezi-

une, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele de Integritate. ●Crearea revendicării de responsabilitate socială în contractele publice mari

precum şi deprinderea unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a Pactelor de Integritate.

Parteneri:

Proiectul este coordonat

de Secretariatul Transparency International, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România, Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Unga-

ria, Letonia, Lituania, Portugalia, Slovenia.

Perioada de implementare:

Aprilie 2016 – Septembrie 2019