

Pactele de Integritate
NEWSLETTER 9 / August 2017
de interpretare. În acel moment, ne dorim să ușurăm povara
acelui expert în achiziţii publice care oricum trebuie să
citească câteva mii de pagini.
Înțelegerea legislației este principala problemă
în aplicarea ei
Care au fost cele mai mari probleme care au apărut în
înţelegerea legislaţiei?
În primul rând, aplicarea ei. Aplicarea în sensul în care foarte
multe autorităţi contractante au înţeles sau nu ceea ce
înseamnă divizarea unui contract pentru a fi sub sau peste
praguri.Foarte multe probleme au apărut în modul de
înţelegere al autorităţilor contractante referitoare la ce au voie
şi ce nu au voie să atribuie prin atribuiredirectă, prin în-
credinţările speciale sau care sunt vectorii unei proceduri
competitive, când au voie să facă negociere fără publicare şi
când nu. Din păcate, cei zece ani de Ordonanţă 34 vin şi cu
metehene, nu numai cu bune practici, iar divizarea contrac-
tului este una din cele mai periculoase modalităţi de lucru.
Daţi-ne trei cifre care definesc achiziţiile publice.
Cele trei cifre importante sunt:
80 de miliarde de lei pe care le gestionăm anual prin
achiziţii publice;
cei 100 de oameni în plus pe care legea şi Strategia
Naţională în domeniul Achiziţiilor Publice ne permit să îi
angajăm şi de care avem nevoie şi care se vor adaugă la
cei 400 pe care îi are în prezent Agenţia;
valoarea de 48 de milioane de lei pe care o reprezintă
proiectul POCA (n.r. Programul Operațional Capacitate
Administrativă) prin intermediul căruia ar trebui să ridicăm
standardele şi să îmbunătăţim performanța Agenției.
ce este şi ce vrea Pactul de Integritate ajută, cum la fel de
mult ar ajuta o deschidere din partea autorităţilor contrac-
tante, în sensul înţelegerii că aceste mecanisme slujesc
scopului mai general de transparentizare a achiziţiilor
publice.
Care credeţi că sunt nevoile pe care la are ANAP, în acest
moment, tocmai în scopul de a-şi creşte această capacitate
de a preveni problemele cu care se confruntă în
monitorizarea achiziţiilor publice?
În primul rând, în acest moment, este nevoie de clarificarea
textului normativ. În al doilea rând, noi cei de la ANAP, am
observat curentul prin care autorităţile contractante îşi fac
cunoscută opinia vizavi de cele două mecanisme de control,
ex-ante şi ex-post. Mai exact, modul în care autorităţile
contractante îşi doresc să recalibreze controlul ex-ante şi de
aceea există aici, în zona ex-ante, nişte nevoi destul de
mari de personal şi de resursă fizică şi de creştere a nivelu-
lui de cunoaştere din partea membrilor echipei. Cum la fel
de bine simt nevoia unei regularizări a discursului public al
Agenției. Nu este normal ca în contact cu trei direcţii diferite
ale Agenţiei să primeşti trei răspunsuri diferite. Comunica-
rea trebuie să aibă un singur vector şi un singur mesaj la
ieşirea din instituţie.
În ce sens vă referiţi la clarificarea legislaţiei ANAP?
În sensul în care tot ceea ce a propus ANAP ca reglementa-
tor va uşura munca de monitorizare, de control şi de regle-
mentare ulterioară. Astăzi, din cauza faptului că legislaţia
Transparency International România
Bld.Gh.Magheru nr. 28-30, etaj 3,
010336 București, România
Tel: +4 031 6606 000/Fax +4 031 6606 006
office@transparency.org.ro www.transparency.org.ro/ www.facebook.com/transparencyROInstitutul pentru Politici Publice
Str. Alexandrina nr. 19
București, România
Telefon și Fax +4 021 212 31 26
office@ipp.ro http://www.ipp.ro/ www.facebook.com/@InstitutulPoliticiPublice
TITLUL PROIECTULUI :
Pactele de Integritate – Mecanisme de control civil pentru salvgardarea fondurilor europene
Scop:
Reducerea riscurilor de corupție în achizițiile publice, prin implementarea unui mecanism de control civil în proiectele finanțate din fonduri UE.
Obiective:●
Asigurarea transparenței, integrității, răspunderii și responsabilității în proiectele cofinanțate din fonduri europene structurale și de coezi-
une, prin implementarea unui instrument pilot – Pactele de Integritate. ●Crearea revendicării de responsabilitate socială în contractele publice mari
precum şi deprinderea unor lecții învățate, cu scopul unei viitoare replicări și propagări a Pactelor de Integritate.
Parteneri:
Proiectul este coordonat
de Secretariatul Transparency International, în parteneriat cu alte 15 organizaţii din 11 state: România, Italia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Unga-
ria, Letonia, Lituania, Portugalia, Slovenia.
Perioada de implementare:
Aprilie 2016 – Septembrie 2019