Background Image
Previous Page  5 / 8 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 8 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

4

b u n e p r ac t i c i

Totodată a crescut transparen-

ţa procesului de achiziţie, prin

crearea unui forum unde ofer-

tanţii, experţii externi şi publi-

cul interesat puteau să ofere

sugestii şi obiecţii cu privire la

parametrii licitaţiei înaintea re-

zultatului final al procesului de

decizie.

Toate deciziile au fost luate

prin consens, iar implicarea

cetăţenilor şi a experţilor ex-

terni a dus la creşterea calităţii

serviciilor contractate. Pentru a

răspunde îngrijorărilor expri-

mate de cetățeni cu privire la

protecția mediului, a fost inclus

un plan de reciclare al deşeuri-

lor.

Pactul de Integritate s-a dove-

dit a fi un mecanism important

de control, prin care ofertanţii

care nu au câştigat licitaţia au

avut posibilitatea să monitori-

zeze modul în care câştigăto-

rul îşi îndeplinește atribuţiile

contractuale.

Totodată, implementarea a-

cestui mecanism a dat posibili-

tatea cetăţenilor oraşului Mo-

ron să monitorizeze îndeplini-

rea obligaţiilor contractuale,

redând astfel încrederea aces-

tora în ceea ce era de mult

timp o instituţie publică închisă

şi stigmatizată.

(sursa: Transparency Internati-

onal, 2002, The Integrity Pact -

The Concept, the Model and

the Present Applicatinos, A

Status Report)

Când trebuie

implementate

Pactele de Integr itate?

Pactele de Integritate ar trebui implementate de la începutul proiectu-

lui, în faza inițială de formulare a politicilor publice și planificare, etapă

în care sunt evaluate necesitățile, sunt luate deciziile cheie, iar fezabi-

litatea proiectului este analizată. Apoi, Pactele de Integritate ar trebui

să continue pe tot parcursul implementării proiectului.

O astfel de practică este necesară având în vedere că în derularea

unui proiect, apar o serie de procese de contractare. Anumite contrac-

tări se pot desfășura în faza de proiecție, cum ar fi contractarea servi-

ciilor de consultanță tehnică sau angrenarea investițiilor bancare în

proiect. Alte contracte sunt atribuite în stadiul de implementare al pro-

iectului, spre exemplu construcția unui baraj sau privatizarea unei utili-

tăți.

De asemenea, derularea unui Pact de Integritate trebuie să înceapă

cât de devreme posibil în fiecare proces de contractare în parte. Pe-

rioada de implementare a unui asemenea Pact poate fi extinsă de la

faza de evaluare a nevoilor până la etapa de execuție a contractului.

Transparența, răspunderea și activitățile specifice pentru prevenția

corupției pot fi puse în practică în stadiul inițial, când sunt luate decizii

privind modul de desfășurare a procesului de contractare, asupra me-

todelor de achiziții, etc. Textul Pactului de Integritate este de regulă

semnat în momentul începerii licitației, dar activitățile legate de imple-

mentarea acestui acord pot, și ar trebui în mod ideal, să acopere eta-

pele premergătoare dar și ulterioare licitației.

În funcție de tipul contractului, poate fi mai mult sau mai puțin fezabilă

includerea monitorizării execuției în cadrul unui Pact de Integritate. În

general, contractele cu execuție imediată (cum ar fi servicii de con-

strucție sau întreținere) pot fi supuse unui sistem de monitorizare ca

cel inclus în Pactul de Integritate. În schimb, contractele cu execuție

amânată sau de durată (spre exemplu contracte de operare utilități)

pot deveni prea dificil de monitorizat în faza de execuție în cadrul Pac-

tului.Monitorizarea contractului în faza de execuție presupune asigura-

rea îndeplinirii obligațiilor stabilite prin Pact și nu este necesar să in-

cludă monitorizarea livrării, a performanței sau a calității serviciilor,

aceste componente fiind asociate altor forme de monitorizare, precum

auditul, supervizarea și alte instrumente de răspundere.