Background Image
Previous Page  3 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 12 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

2

e d i t o r i a l

Una din temele majore dezbătute în spațiul

public în ultimele luni se referă la prezența

serviciilor de informații în diverse entități și

modul în care acestea influențează decizii ma-

jore pe plan intern, dar și rolul pe care servicii-

le îl au în descoperirea cazurilor de corupție.

Noul concept în jurul căruia se structurează dezbaterile la nivel internațional este echilibrul

între nevoia de securitate colectivă și apărarea drepturilor individuale, dar și a modului în care

diferite sisteme constituționale garantează acest echilibru. Pe de o parte, lupta împotriva

corupției este de interes vital pentru România, atât din punct de vedere economico-social, cât

și din punct de vedere al funcționării sistemului democratic. Pe de altă parte, experiența

post-comunistă și a perioadei de tranziție nu a fost de natură să genereze acele mecanisme

eficiente de echilibrare în materia apărării drepturilor și libertăților individuale.

Înţelegem importanţa activităţilor desfăşurate de serviciile de informaţii în descoperirea cazuri-

lor de corupție, cu atât mai mult cu cât în România corupția ajunge la nivel înalt și este endemi-

că. Dar considerăm că trebuie să existe mecanisme, reguli pentru ca activităţile desfăşurate să

nu aibă ca efect manipularea instituțiilor statului sau a opiniei publice.

O restrângere sau diminuare a capacității operaționale a procedurilor de lucru pe care le au la

dispoziție structurile de securitate națională ar avea ca și consecință directă vulnerabilizarea

statului de drept și vulnerabilizarea interesului colectiv al societății, de gestiune a formelor de

guvernare, a resurselor publice și a drepturilor și libertăților fundamentale. O restrângere a

drepturilor fundamentale ale omului prin mecanisme excesive ale structurilor din sistemul de

siguranță națională ar pune în discuție caracterul democratic al statului și ar da valoare unei

abordări judiciariste a exprimării democrației, ceea ce contravine regulilor statului de drept în

care cetățenii au garantate drepturile și libertățile individuale.

În aceste condiții, ne propunem studierea recomandărilor din partea organizațiilor internaționa-

le, precum ONU, Consiliul Europei, Comisia de la Veneția și OSCE, precum și a exemplelor de

bună practică în domeniul desfășurării activităților serviciilor de informații. Căutăm astfel să

identificăm elemente prin care asigurarea securității naționale, protecția drepturilor și libertăților

omului, dar și echilibrul între instituțiile statului devin țeluri care se completează și se

consolidează reciproc.

Despre nevoia de echilibru între institu

ț

iile statului

Cum men

ț

inem

balan

ț

a?