Background Image
Previous Page  7 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 12 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

6

b u n e p r ac t i c i

4. Răspunderea (accountability)

Prin natura secretă a activităților serviciilor de informații devine dificil să

vorbim despre răspundere în fața cetățenilor. Totuși, regăsim în compila-

ția de bune practici din raportul ONU un șir de măsuri care aduc un anu-

mit grad de transparență serviciilor de informații și prin urmare contribuie

la consolidarea răspunderii acestora în fața oamenilor.

Constituționalitatea măsurilor:

Exemplul Germaniei arata cum, prin

intervențiile Curții Constituționale, pot fi împletite măsurile pentru garan-

tarea siguranței naționale cu drepturile si libertățile fundamentale ale

omului. O privire de ansamblu asupra deciziilor Curții arată cum aceasta

a modelat de-a lungul timpului măsurile legislative privind serviciile de

informații, astfel încât să permită și să extindă posibilitățile serviciilor de

acțiune, dar în același timp să asigure menținerea drepturilor și libertăților

pe teritoriul german – temperând chiar când a fost necesar, proiecte

legislative care ar fi stabilit măsuri intruzive. Observăm și în România o

contribuție esențială a Curții Constituționale în menținerea echilibrului

între măsurile pentru extinderea puterilor serviciilor de informații și

garantarea drepturilor cetățenilor.

Imparțialitate - neimplicare în societatea civilă, politic și media:

Raportul ONU amintește că serviciile de informații au competențe care ar

putea servi la promovarea sau prejudicierea intereselor anumitor grupuri

politice. De aceea este necesar ca legislația națională să interzică

serviciilor să acționeze în interesul oricărui grup politic – o prevedere pe

care o regăsim și în legislația românească, prin Legea privind organiza-

rea și funcționarea Serviciului Român de Informații.

Sunt cunoscute și alte măsuri suplimentare pentru evitarea implicării

serviciilor în politic. Un exemplu este interdicția aplicabilă angajații servici-

ilor de informații de a fi membri de partid sau de a primi instrucțiuni de la

partide. O altă măsură similară este aceea ca numirile în funcțiile de

conducere ale serviciilor de informații să fie supuse examinării din afara

executivului.

Studiul ONU amintit încadrează între bunele practici interdicția pentru

serviciile de informații de a-și utiliza competențele pentru a influența

manifestări legitime ale drepturilor la libera asociere, întrunire pașnică și

exprimare sau la activități politice legitime. Acestea sunt drepturi funda-

mentale pentru buna funcționare a societății civile, a media și a partidelor

politice, iar orice intervenție pentru a influența în mod obscur aceste

practici poate slăbi bunul curs al democrației.

State precum Canada, Elveția, Japonia sau Olanda au luat măsuri pentru

a reduce posibilitatea serviciilor secrete de a viza grupuri sau persoane

care își exercită în mod legitim aceste drepturi, limitând măsurile de

colectare de informații și folosirea datelor personale colectate. Alte state

au adoptat măsuri speciale pentru a proteja jurnaliștii. Astfel, Germania

limitează măsurile de colectare de informații pe care serviciile le pot

aplica în cazul jurnaliștilor, pentru a proteja privilegiile profesionale ale

acestora, în special cu privire la confidențialitatea surselor de informare.