Background Image
Previous Page  4 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 12 Next Page
Page Background

3

T R AN S P AR E NCY I N F O

b u n e p r ac t i c i

FUNC

Ț

IONAREA SERVICI ILOR DE INFORMA

Ț

I I

Standarde interna

ț

ionale

ș

i bune practici

1. Cadrul legal în care operează serviciile de informa

ț

ii

Cu scopul principal de a colecta, analiza și disemina date relevante pentru securitatea națională, serviciile de informații

beneficiază de un statut special, care le permite accesul la informații confidențiale, prin diverse mijloace de supraveghe-

re și interceptare.

Un raport al Adunării Generale a Națiunilor Unite prezintă o serie de bune practici, identificate în diverse țări de pe glob,

menite să asigure un grad înalt de performanță a serviciilor de informații și, complementar, de răspundere și bună con-

duită în raport cu cetățenii. Enumerăm aici câteva din elementele pe care un cadru legal solid pentru funcționarea servi-

ciilor ar trebui să le reunească.

Cadrul de acțiune

al serviciilor de informații, concret spus cazurile în care acestea pot acționa, necesită o definire stric-

tă și precisă în legislația accesibilă publicului și trebuie să fie limitat strict la protejarea intereselor de securitate naționa-

lă. De asemenea, securitatea națională trebuie clar definită în legislație, iar toate posibilele amenințări la adresa siguran-

ței naționale care cad în responsabilitatea serviciilor trebuie enumerate. Raportul Națiunilor Unite indică acesta ca fiind

unul din principalele instrumentele pentru a asigura că activitățile serviciilor nu pot ajunge să dezechilibreze ordinea con-

stituțională.

Competențele

și puterile serviciilor trebuie definite în legislația națională în mod clar și exhaustiv. Aceasta este o garan-

ție fundamentală a statului de drept și aduce un element de transparența în activitățile serviciilor, fără însă a periclita

caracterul secret al serviciilor. În literatura de specialitate se atrage adesea atenția că asupra “pericolului ca serviciile și

membri ai executivului să abuzeze de aceste puteri speciale”, prin urmare “pot intimida oponenții guvernării, pot manipu-

la în scopul de a influența deciziile guvernamentale sau opinia publică”. Devine astfel esențial ca abuzul de putere să fie

interzis implicit prin prevederile legislative clare și norme de organizare și funcționare care permit serviciilor să își folo-

sească puterile doar în scopuri foarte specifice.