1. Ce reprezintă Centrul de Asistenţă Anticorupţie pentru Cetăţeni ?
R: Centrul de Asistenta Anticorupţie pentru Cetăţeni reprezintă un proiect al Transparency International Romania, organizaţie neguvernamentală a cărei misiune este promovarea în spirit solidar a sistemului de integritate pentru diminuarea corupţiei.
2. Poate Centrul de Asistenta Anticorupţie pentru Cetăţeni să mă reprezinte în instanţă?
R: Centrul nu se poate substitui nici unei jurisdicţii administrative sau judiciare în dezbaterea fondului cauzei, însă a luat în considerare în analiză respectarea drepturilor procedurale şi a celorlalte norme privind derularea cercetărilor.
3. Ce este corupţia?
R: Corupţia reprezintă, în fapt, folosirea abuzivă a puterii încredinţate, în scopul satisfacerii unor interese personale.
4. Ce se înţelege prin termenul de “public” ?
R: Prin "public"se înţelege, conform art.145 din Codul Penal, tot ce priveşte autorităţile publice, instituţiile publice, instituţiile sau alte persoane juridice de interes public, administrarea, folosirea sau exploatarea bunurilor proprietate publică, serviciile de interes public, precum şi bunurile de orice fel care, potrivit legii, sunt de interes public.
5. Ce este un funcţionar public?
R: Funcţionarul public, în sensul legii penale este orice persoană care exercită, permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investită, o însărcinare de orice natură, retribuită sau nu, în serviciul unei unităţi dintre cele la care se referă art.145.
6. Ce se înţelege prin avertizor de integritate?
R: Avertizorul de integritate este, potrivit Legii nr. 571/2004, persoana care face o avertizare în interes public şi care este încadrată în una din autorităţile publice, instituţiii publice sau celelalte unităţi din sectorul public.
7. Ce este o avertizare în interes public?
R: Avertizarea în interes public înseamnă sesizarea făcută cu bună credinţă cu privire la orice faptă care presupune o încălcare a legii, a deontologiei profesionale sau a principiiilor bunei administrări, eficienţei, eficacităţii, economicităţii şi transparenţei.
8. Care sunt situatiile in care mă pot adresa Centrului?
R: Centrul primeşte şi analizează sesizări cu privire la infracţiunile de corupţie prevăzute de Legea nr. 78/2000 - luarea de mită , darea de mită, primirea de foloase necuvenite, traficul de influenţă, precum şi situatii cu potenţial ridicat de a genera coruptie,cum ar fi conflictele de interese şi incompatibilitaţile, abaterile administrative.
9. Cu ce tip de infracţiuni NU se ocupă Centrul?
R: Centrul nu se ocupă de alte încălcări ale legii şi drepturilor dvs.( ex. neglijenţă în serviciu, eroare judiciară, simpla incompetenţă, nerespectarea hotărârilor judecătoreşti, litigiu de muncă, litigiu imobiliar, tulburare de posesie, etc.), ci numai de fapte de corupţie sau abuz din sectorul public.