

7
T R AN S P AR E NCY I N F O
c o n t e x t na
ț
i o na l
Recomandări
Creșterea remunerației medicilor, concomi-
tent cu introducerea în legislația specifică din
domeniul sănătății a unor sancțiuni severe pen-
tru tot ce înseamnă acceptarea sau solicitarea
de bani sau foloase necuvenite de la pacienți.
Introducerea remunerării diferențiate între
medici, ținându-se cont de criteriul performanță.
Introducerea, atât în Legea nr. 95/2006, cât
și în Codul de Deontologie Medicală, a unor
articole specifice, care să prevadă interzicerea
solicitării sau acceptării de plăți informale, iar
în cazul Legii, să prevadă în clar și sancțiunile
ce se pot aplica în cazul încălcării acestora.
Înființarea unui registru electronic, cu ajuto-
rul căruia să se monitorizeze programările la
analizele și tratamentele la care accesul este
mai dificil, din pricina numărului redus de
resurse/aparate/specialiști și să se efectueze
automat înlocuirea programărilor în cazul în
care există retrageri.
Înființarea unui registru electronic, disponi-
bil publicului larg, prin care să se țină evidența
stocurilor de materiale necesare pentru anali-
ze sau tratamente în cazul cărora există pro-
bleme de disponibilitate, centralizate individual
pentru fiecare unitate spitalicească în cadrul
cărora sunt utilizate.
Introducerea în Codul de Deontologie
Medicală a unei proceduri de sesizare desti-
nată cazului în care un medic constată că un
coleg condiționează actul medical de primirea
de bani sau bunuri; aceasta trebuie să includă
garantarea confidențialității reclamantului.
Răspundere
ș
i control
Riscuri și vulenrabilități
Lipsa unei definiții clare în Legea Sănătății
a atribuțiilor specifice ale tuturor instituții-
lor care au competente de control și
sancționare –
În Legea nr. 95/2006, există
multiple instituții cu rol de supraveghere, con-
trol și sancționare, de la Ministerul Sănătății,
la CNAS, CMR (sau după caz, OAMMR),
Consiliul Etic din cadrul unităților spitalicești
etc. Totuși, nu este explicitat în mod clar și
fără echivoc ce anume intră în competențele
specifice de verificare și sancționare a fiecăre-
ia dintre instituții, care sunt limitele în care își
pot desfășura activitatea, care este relația de
coordonare / colaborare dintre ele
(presupunând că există una) etc.
Recomandări
Realizarea, prin Legea Sănătății, a unei
delimitări clare și care să evite suprapunerile
competențelor și responsabilităților de monito-
rizare, control și sancționare a tuturor instituții-
lor care au asemenea atribuții, precizându-se
limitele legale în care ele le pot desfășura.
Includerea în cadrul Consiliului etic din
unitățile spitalicești a unui ofițer de etică și
conformitate independent, cu drept de vot,
aflat în subordinea directă a Ministrului Sănă-
tății, care să realizeze un raport anual către
Compartimentul de Etică și către Ministrul
Sănătății cu privire la activitatea Consiliului de
Etică și la starea de integritate a unității
respective.
Înființarea în cadrul CNAS a unui departa-
ment specializat de etică și conformitate, în
cadrul căruia să activeze ofițeri de etică și
conformitate care să vegheze la respectarea
codului deontologic de către angajați și să
implementeze mecanisme de management al