

2
T R AN S P AR E NCY I N F O
e d i t o r i a l
V
ictimele corupției au nevoie de suport, nimeni nu ar
trebui să se confrunte singur cu abuzurile de putere.
Centrul de Asistență Legală Anticorupție pentru Cetățeni
(ALAC) întărește capacitatea oamenilor de a lupta
împotriva corupției, oferind asistență legală gratuită și
depunând eforturi pentru a genera schimbări în sis-
tem. Primul centru ALAC s-a deschis în 2003, în
România. De atunci, ALAC s-a dezvoltat într-o rețea
globală, cu 90 de centre în 60 de țări.
Activitatea centrului se desfășoară pe trei planuri : sprijinirea victimelor și martorilor corupției; informarea
cetățenilor privind drepturile lor și instrumentele prin care pot acționa împotriva abuzurilor; campanii de
advocacy pentru remedierea lacunelor din sistem care permit aceste abuzuri.
Corupția este un abuz de putere încredințată, iar persoanele care se confruntă cu acest fenomen ajung
adesea într-o situație foarte delicată: presiunile uneori insuportabile de a se conforma unui sistem patolo-
gic, teama că vor avea de suferit dacă vorbesc despre ilegalitățile la care asistă, necunoașterea propriilor
drepturilor și a modalităților de a și le revendica — toate acestea îngreunează orice încercare de a ieși
din cercul corupției. ALAC vine în ajutorul acestor persoane.
Cei care semnalează Centrului problemele de corupție cu care se confruntă, beneficiază de consiliere
individuală din partea juriștilor noștri. Astfel, află ce drepturi au, învață cum și unde să depună o plângere,
iar rezolvarea cazului este monitorizată de experții ALAC. Totodată, dacă problemele semnalate Centrului
nu se încadrează în faptele de corupție prevăzute de lege, transmitem celui care a sesizat cazul numele
entității unde se poate adresa pentru problema sa. Întregul proces de consiliere este gratuit și confidențial.
Prin serviciile de asistență, Centrul reprezintă un instrument de implicare cetățenească în lupta împotriva
corupției. Simultan, cazurile pe care le primim ne ajută să identificăm problemele de corupție cu care se
confruntă oamenii în viața de zi cu zi. Iar pe baza acestor informații, inițiem campanii de advocacy pentru
a remedia problemele structurale.
Până în prezent, ALAC a consiliat peste 6.000 de cetățeni și a contribuit la schimbări sistemice prin cam-
panii de advocacy. Astfel, angajații din sectorul public nu pot fi concediați dacă sesizează un act de
corupție la locul de muncă. Acest drept este garantat prin Legea avertizorilor de integritate, scrisă de
ALAC după ce doi vameși au refuzat ordine ilegale și au raportat cazul centrului nostru. Vameșii au câști-
gat procesul în instanță.
Tot în urma unei campanii ALAC, abuzul în serviciu a fost inclus între faptele de corupție. O altă cauză
susținută de noi a fost ajutorul judiciar gratuit, iar astăzi cetățenii cu venituri mici pot beneficia gratuit de
sprijinul unui avocat pentru a-și apăra drepturile în instanță. Noi am făcut primul pas, acum e rândul tău.
Wendla Beyer
Asisten
ț
ă Legală Anticorup
ț
ie pentru Cetă
ț
eni
ALAC