

T R AN S P AR E NCY I N FO
4
e v e n i me n t e
angajaților, inclusiv prin partici-
parea la cursuri prin care să li
se explice de ce este im-
portant ca legislația în dome-
niu să fie cunoscută și aplicată
corect.
De asemenea, regulamentele
interne și codurile instituțiilor
trebuie să cuprindă prevederi
de acest tip. Deși Legea
571/2004 nu este aplicabilă
angajaților din sectorul privat,
tot mai multe companii private
includ în reglementările interne
prevederi menite să încurajeze
angajații să ia atitudine și să
raporteze neregulile pe care le
sesizează.
Acestea nu pot fi sancționate
în mod direct pentru neîndepli-
nirea cerințelor. Astfel poate fi
explicată lipsa de motivație în
transpunerea actului normativ
și nivelul scăzut de informare
în rândul funcționarilor publici
privind legea 571/2004 și pro-
priile drepturi când vor să
sesizeze neregli la locul de
muncă.
(Sursa: Transparency International,
Alternativa la Tăcere)
Recomandări
la nivelul UE
pentru
WHISTLEBLOWING
Schimbare culturală
Conotațiile negative asociate cu raportarea neregulilor la locul de
muncă reprezintă o barieră în calea mecanismelor efective pentru
protecția avertizorilor de integritate. În acest context, este
necesară îmbunătățirea percepției publice privind această practică,
prin campanii de informare despre rolul critic pe care avertizorii de
integritate îl pot juca în detectarea acțiunilor ascunse, ilegale.
Protecție legală
Pentru a crea o alternativă la tăcere, care să nu pună în pericol
siguranța celui care semnalează corupția, sunt necesare prevederi
legale eficiente și mecanisme de implementare funcționale. Este
recomandat să existe un singur cadru legal, cuprinzător, pentru
protecția avertizorilor de integritate, care să includă sectorul public
și privat. Un asemenea cadru ar trebui să prevadă proceduri clare
și eficace de raportare și de monitorizare, să asigure mecanisme
de apel și verificare independente, dar și compensații pentru cei
care au avut de suferit în urma sesizărilor pe care le-au făcut.
Mecanisme de protecție
în interiorul organizațiilor
Canalele interne de raportare și monitorizare reprezintă mijloace
eficiente pentru detectarea fraudei, corupției și erorilor majore de
gestiune din interiorul unei organizații. Angajatorii sunt nevoiți să
dezvolte astfel de mecanisme în organizații mari și mijlocii, fie că
sunt companii de stat, private sau organizații non-profit.
Mecanismele de sesizare de încredere determină avertizorii să
semnaleze intern nereguluile, înainte să apeleze la canale externe.