Previous Page  5 / 8 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 8 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

4

e v e n i me n t e

angajaților, inclusiv prin partici-

parea la cursuri prin care să li

se explice de ce este im-

portant ca legislația în dome-

niu să fie cunoscută și aplicată

corect.

De asemenea, regulamentele

interne și codurile instituțiilor

trebuie să cuprindă prevederi

de acest tip. Deși Legea

571/2004 nu este aplicabilă

angajaților din sectorul privat,

tot mai multe companii private

includ în reglementările interne

prevederi menite să încurajeze

angajații să ia atitudine și să

raporteze neregulile pe care le

sesizează.

Acestea nu pot fi sancționate

în mod direct pentru neîndepli-

nirea cerințelor. Astfel poate fi

explicată lipsa de motivație în

transpunerea actului normativ

și nivelul scăzut de informare

în rândul funcționarilor publici

privind legea 571/2004 și pro-

priile drepturi când vor să

sesizeze neregli la locul de

muncă.

(Sursa: Transparency International,

Alternativa la Tăcere)

Recomandări

la nivelul UE

pentru

WHISTLEBLOWING

Schimbare culturală

Conotațiile negative asociate cu raportarea neregulilor la locul de

muncă reprezintă o barieră în calea mecanismelor efective pentru

protecția avertizorilor de integritate. În acest context, este

necesară îmbunătățirea percepției publice privind această practică,

prin campanii de informare despre rolul critic pe care avertizorii de

integritate îl pot juca în detectarea acțiunilor ascunse, ilegale.

Protecție legală

Pentru a crea o alternativă la tăcere, care să nu pună în pericol

siguranța celui care semnalează corupția, sunt necesare prevederi

legale eficiente și mecanisme de implementare funcționale. Este

recomandat să existe un singur cadru legal, cuprinzător, pentru

protecția avertizorilor de integritate, care să includă sectorul public

și privat. Un asemenea cadru ar trebui să prevadă proceduri clare

și eficace de raportare și de monitorizare, să asigure mecanisme

de apel și verificare independente, dar și compensații pentru cei

care au avut de suferit în urma sesizărilor pe care le-au făcut.

Mecanisme de protecție

în interiorul organizațiilor

Canalele interne de raportare și monitorizare reprezintă mijloace

eficiente pentru detectarea fraudei, corupției și erorilor majore de

gestiune din interiorul unei organizații. Angajatorii sunt nevoiți să

dezvolte astfel de mecanisme în organizații mari și mijlocii, fie că

sunt companii de stat, private sau organizații non-profit.

Mecanismele de sesizare de încredere determină avertizorii să

semnaleze intern nereguluile, înainte să apeleze la canale externe.