

5
T R AN S P AR E NCY I N F O
b u n e p r ac t i c i
Colectarea de informații
Pentru o mai bună monitorizare și înțelegere a acțiunilor de avertizare, ar fi indi-
cat ca în fiecare țară să funcționeze un organism independent care să asigure
colectarea sistematică de date privind avertizările de integritate, inclusiv numă-
rul de cazuri sesizate, canalele folosite, procedurile de monitorizare și pagube-
le prevenite prin avertizările de integritate. O asemenea măsură ar fi un punct
de pornire pentru monitorizare bazată pe dovezi și revizuire a practicilor și me-
canismelor de avertizare. Totodată ar ajuta cetățenii să înțelegă mai bine con-
tribuția pe care avertizările de integritate o au în protejarea bunurilor publice.
Cadrul european pentru
protecția avertizorilor de integritate
Este necesară să fie implementate prevederile Convenției Națiunilor Unite Îm-
potriva Corupției și ale Convenției Penale și cele Civile ale Consiliului Europei
privind Corupția. În plus, trebuie evaluat dacă un cadru european pentru protec-
ția avertizorilor de integritate ar determina statele UE să adopte legi care să
asigure mecanisme eficace de protecție a avertizorilor. Domeniul de aplicare al
unui asemenea cadru la nivelul Uniunii ar trebui să includă lupta împotriva co-
rupției, fără a se limita însă la acest obiectiv. În același timp, avertizările de in-
tegritate pot funcționa ca instrumente pentru managementul riscului și pentru
reducerea pierderilor rezultate din acțiuni ilegale.
(sursa: Transparency International: Whistleblowing in Europe)
Newsalert:
Din ianuarie 2014,
toate instituțiile UE sunt
obligate să introducă
reguli interne pentru
protecția avertizorilor
de integritate.
Ombudsmanul
European anuntă că
numai două din nouă
instituții europene exa-
minate, au aplicat
normele cerute —
Comisia și Curtea de
Conturi.
Un comitet
interinstituțional
dezabte momentat o
abordare comună a
acestor obligații.
(sursa: Ombudsmanul
European, declara
ț
ie
de pres
ă,
2 martie
2015)