

e d i t o r i a l
Cadrul legislativ și cel instituțional în domeniul achizițiilor publice vor fi
schimbate semnificativ în următoarea perioadă, prin aprobarea măsurilor
din Strategia Naţională în Domeniul Achiziţiilor Publice. Principalul argu-
ment adus de către decidenți este acela că, în lipsa unor astfel de măsuri
există riscul unor disfuncționalități care să ducă la neaprobarea ori la sus-
pendarea programelor operaţionale finanţate din fonduri europene alocate
pe perioada 2014-2020. Patru acte normative au fost deja supuse dezba-
terii publice, la sfârșitul lunii iulie, pe site-ul Ministerului de Finanțe.
Atragem atenția că este absolut necesar ca strategia respectivă să fie ela-
borată pe baza obiectivelor SNA, privind respectarea standardelor de inte-
gritate, gestionarea conflictelor de interese și a incompatibilităților, protec-
ția avertizorilor de integritate, consilierea etică, transparența procesului
decizional.
Un exemplu în acest sens este modul în care trebuie gândită organigrama
Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), instituție înființată în
subordinea Ministerului Finanțelor Publice.
Având în vedere că ANAP va îndeplini funcții de stabilire și implementare a
sistemului de verificare și control; ca și de monitorizare a funcționării efici-
ente a sistemului de achiziții publice, considerăm că este absolut necesar
ca în organigrama noii instituții să fie inclus un Departament de Etică și
Conformitate. O asemenea structură situată în directa subordine a preșe-
dintelui ANAP, va contribui la consolidarea și menținerea unui climat de
integritate interiorul propriilor structuri, cât și în rândul stakeholderilor.
Prin punerea în consultare publică a acestui pachet legi la sfârșitul lunii
iulie, pentru perioada minimă prevăzută de lege (10 zile), autoritățile au
respectat doar formal legea transparenței decizionale.
TI-România a analizat actele normative supuse dezbaterii publice și a tran-
smis o serie de amendamente către MFP. Având în vedere complexitatea
și importanța acestor documente, considerăm că este necesară o dezbate-
re serioasă, transparentă, la care să participe toate părțile implicate. TI-
România va derula o campanie de advocacy, în vederea remedierii defici-
ențelor persistente din sectorul achizițiilor publice.
Încurajăm persoanele interesate să ne transmită propunerile
de amendamente, pe care le vom transmite mai departe către
decidenți. Așteptăm propunerile dumneavoastră la:
office@transparency.org.roGeorgeta Filip
NOUL CADRU LEGISLATIV
Ș
I INSTITU
Ț
IONAL PRIVIND
ACHIZI
Ț
IILE PUBLICE
ANAP unifică structurile
care au atribuții în dome-
niul achizițiilor publice,
prin preluarea atribuțiilor
și a personalului de la
Autoritatea Națională
pentru Reglementarea și
Monitorizarea Achizițiilor
Publice (ANRMAP),
respectiv de la Unitatea
pentru coordonarea și
verificarea achizițiilor
publice din cadrul MFP
și compartimentele de
verificare a achizițiilor
publice din cadrul direcți-
ilor generale regionale
ale finanțelor publice.