

T R AN S P AR E NCY I N FO
4
l eg i s l a
ț
i e
2.
Criterii privind eligibilitatea
Dacă în prezent autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire a contractului
operatorul economic aflat în faliment, prin noua lege se solicită aceeași regulă și în cazul
operatorului economic
împotriva căruia s-a deschis procedura insolvenței
. De notat însă că
noua regulă are și unele excepții, fapt ce ar putea genera situația unui tratament inegal între
operatorii economici aflați în insolvență.
3.
Criterii de atribuire
Propunerea MFP este aceea că autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziție publi că
ofertantului care a depus oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic. În acest
scop are dreptul de a aplica unul dintre următoarele criterii de atribuire:
a) prețul cel mai scăzut;
b) costul cel mai scăzut;
c) cel mai bun raport calitate-preț.
„Cel mai bun raport calitate-preț se determină pe baza unor factori de evaluare care includ aspecte calita-
tive, de mediu și/sau sociale, în legătură cu obiectul contractului de achiziție publică/acordului-cadru”,
se
precizează în proiectul MFP. Și de această dată sunt menționate excepții de la regulă, astfel că:
“Autoritatea contractantă nu va utiliza prețul cel mai scăzut sau costul cel mai scăzut drept criteriu de
atribuire în cazul anumitor categorii de contracte de achiziție publică/acorduri-cadru de lucrări sau de
servicii care au ca obiect servicii intelectuale și care presupun activități cu nivel de complexitate ridicat”.
4.
Contravenții și sancțiuni
Noul act normativ prevede majorarea nivelului sancțiunilor pe care le riscă autoritatea contrac-
tantă în cazul încălcării legislației în materie, amenda fiind între 50.000 – 100.000 de lei. În
plus, este introdus un nou tip de sancțiune:
“Autoritatea contractantă poate fi sancționată contravențional și prin aplicarea unei sancțiuni complemen-
tare constând în suspendarea dreptului de a organiza proceduri de atribuire pe o durată între 2 și 5 ani”.
MFP propune ca această prevedere să fie aplicată de la 1 ianuarie 2018, practic la doi ani de la intrarea
în vigoare estimată pentru actul normativ în ansamblul său.
Responsabilitatea pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor este transferată
de la ANRMAP la Curtea de Conturi.
“Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează de către persoane împuternicite în
acest scop de Curtea de Conturi”,
prevede art.223 din proiectul de lege.
Georgeta Filip