Previous Page  4 / 10 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 10 Next Page
Page Background

3

T R AN S P AR E NCY I N F O

l eg i s l a

ț

i e U E

Corupţia în sectorul privat

Corupția în sectorul privat afectează atât con-

curența cât și dezvoltarea economică, prin

urmare, combaterea acestui tip de corupție de

către statele membre va avea ca efect conso-

lidarea pieței interne precum şi a economiilor.

În vederea creşterii integrităţii în sectorul pri-

vat, Comisia solicită asociaţiilor profesionale

ale notarilor, avocaţilor, contabililor, auditorilor

şi consultanţilor fiscali să continue să îşi întă-

rească dispoziţiile de auto-reglementare. De

asemenea, pentru creştea responsabilităţii

corporative, se solicită companiilor (care pot fi

atât subiecţi activi cât şi victime ale corupţiei),

să aplice standarde moderne de contabilitate,

să adopte planuri interne de audit adecvate,

coduri de conduită şi să stabilească reguli cla-

re pentru avertizarea de integritate.

Pași făcuți în această direcție:

Acţiunea Comună 98/742/JHA din decembrie

1998, prin care au fost stabilite o serie de defi-

niţii comune în vederea prevenirii în mod efici-

ent a corupţiei din sectorul privat.

Printre acestea se numără definiţia corupţiei

active şi a celei pasive, sub forma luare/dare

de mită în sectorul privat. Aceste tipuri de acți-

uni trebuie incriminate ca fapte penale cel pu-

ţin atunci când au drept consecinţă distorsio-

narea liberei concurenţe pe piaţa comună sau

atunci când în urma lor rezultă sau ar putea

rezulta prejudicii economice cauzate celorlalţi

prin acordarea sau executarea nelegală a

unui contract.

Definiţiile acceptate pentru corupţia activă şi

corupţia pasivă trebuie să se aplice activităţi-

lor din sectorul pentru profit şi non-profit. Sta-

tele membre pot limita scopul acestor fapte la

cauzarea unei distorsiuni a concurenţei în

achiziţionarea de bunuri şi furnizarea de servi-

cii. Statele membre trebuie să declare Consili-

ului cum vor pune în aplicare dispoziţiile aces-

tei Decizii.

Decizia Cadru a Consiliului 2003/568/JAI

privind combaterea corupției în sectorul

privat:

Decizia a avut ca obiectiv stabilirea

unor definiţii comune în ceea ce priveşte co-

rupţia în sectorul privat şi pedepsele aplicabi-

le, precum şi recunoaşterea faptului că este

condamnabilă acţiunea unei persoane fizice

sau juridice de a oferi un beneficiu necuvenit

în timpul unei relaţii de afaceri.

Demersul a fost argumentat prin faptul că în

ultimii ani a avut loc o creștere a schimburilor

transfrontaliere de bunuri și servicii, prin urma-

re “orice act de corupție apărut în sectorul pri-

vat al unui stat membru nu mai este doar o

problemă națională, ci și o problemă transnați-

onală împotriva căreia o acțiune comună a

Uniunii Europene constituie instrumentul de

luptă cel mai eficient”.

COM(2007) 328 Raport al Comisiei către

Consiliu privind combaterea corupției în

sectorul privat:

În document se atrage aten-

ția că, deși statele membre ale UE “au incrimi-

nat într-o anumită măsură corupţia activă şi

pasivă din sectorul privat, există câteva as-

pecte pe care statele membre nu au reuşit să

le abordeze în mod adecvat”. CE își manifestă

îngrijorarea că aspectele omise pot duce la

interpretarea că legislaţia ar putea fi ocolită cu

uşurinţă”.

COM(2011) 308 privind combaterea corup-

ției în UE, în care se anunța elaborarea Ra-

portului anticorupție al Uniunii Europene

COM(2014) 38 Raport al Comisiei către

Consiliu și Parlamentul European.

Este vor-

ba de primul Raport anticorupție al Uniunii Eu-

ropene, document în care se urmărește

“promovarea unor standarde ridicate în mate-

rie de combatere a corupției pe întregul terito-

riu al Uniunii”. Documentul cuprinde studii de

caz tematice, exemple de bune practici şi re-

comandări, precum și analize la nivel de ţară,

cu recomandări personalizate pentru fiecare

stat membru.