

7
T R AN S P AR E NCY I N F O
l eg i s l a
ț
i e n a
ț
i o na l ă
Persoanele care dețin funcții publice și/sau funcții de conducere precum cele menționate mai sus,
inclusiv în cadrul societăților la care statul este acţionar, au obligaţia să îşi declare averea în condi-
ţiile prevăzute de legislația în vigoare.
Același act normativ enumeră o serie de infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, realizate cu
scopul de a obține pentru sine sau pentru altă persoană bani, bunuri sau alte foloase necuvenite,
după cum urmează:
Stabilirea cu intenție a unei valori mai mici decât valoarea comercială reală pentru bunurile ca-
re aparțin agenților economici la care statul este acționar sau a bunurilor care aparțin statului,
în acțiunile de privatizare sau tranzacții comerciale
Acordarea de credite sau de subvenții cu încălcarea normelor aplicabile sau fără a urmări des-
tinația respectivelor credite și subvenții ori a creditelor restante
Utilizarea creditelor sau a subvențiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate
Desfășurarea unor operațiuni financiare incompatibile cu funcția sau însărcinarea pe care o
îndeplinește o persoană, cu utilizarea informațiilor obținute prin intermediul respectivei funcții
sau sarcini
Folosirea sau divulgarea informațiilor care nu sunt destinate publicității
Folosirea de către persoanele cu funcții de conducere într-un partid, formațiune politică, sindi-
cat, asociație fără scop lucrativ sau fundație, a influenței sau a autorității cu scopul de a obține
bani, bunuri sau foloase necuvenite pentru sine sau pentru altcineva
Legea 31/1990 privind societățile comerciale
Legea 31/1990 cuprinde o serie de prevederi referitoare la răspunderea persoanelor fizice și juridice. Res-
ponsabilizarea funcțiilor de conducere are efectul de a întări conformitatea și măsurile pentru prevenirea
practicilor corupte în cadrul societăților comerciale.
Astfel, legea stabilește faptul că obligațiile și răspunderile administratorilor sunt reglementate de dispozițiile
referitoare la mandat și cele speciale prevăzute de actul normativ în cauză (art. 72), iar administratorii sunt
solidar răspunzători față de societate pentru stricta îndeplinire a îndatoririlor impuse prin lege și prin actul
constitutiv (art. 73).
Totodată, administratorii răspund față e societate pentru prejudiciile cauzate prin actele îndeplinite de direc-
tori sau de personalul încadrat, când dauna nu s-ar fi produs dacă ei ar fi exercitat supravegherea impusă de
îndatoririle lor. (art. 144
2
și art. 152)
De asemenea, legea stabilește măsuri pentru îndeplinirea obligației de diligență a conducerii. Astfel, membrii
consiliului de administrație și directorii trebuie să își exercite mandatul cu prudența și diligența unui bun ad-
ministrator (144
1
și art. 152).
Pentru prevenirea conflictelor de interese, atât administratorii cât și directorii trebuie să informeze atunci
când într-o anumită operațiune au interese contrare celor ale societății, sau când sunt implicate interesele
soțului, soției, rudelor sau afinilor până la gradul al patrulea inclusiv. În caz contrar, răspund pentru daunele
care au rezultat pentru societate, (144
3
și art. 152)
Codul Penal
În Codul Penal este prevăzut faptul că o persoană juridică poate fi sancționată pentru fapte de corupție pre-
cum mita, traficul și cumpărarea de influență. Trebuie avut în vedere însă că răspunderea penală a persoa-
nei juridice nu exclude răspunderea penală a persoanei fizice care a contribuit la săvârșirea respectivei fapte
(art. 135 (3)).