Previous Page  5 / 10 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 10 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

4

l eg i s l a

ț

i e U E

Cum este definită corupția activă/

pasivă din sectorul privat

Prin Decizia Cadru a Consiliului 2003/568/JAI

este definită corupția activă și pasivă în secto-

rul privat și se recomandă statelor membre ca

o serie de acte care, săvârșite cu intenție în

cadrul activităților profesionale, să fie conside-

rate infracțiuni. Aceste fapte sunt:

(a) faptul de a promite, de a oferi sau de a da,

direct sau prin intermediul unui terț, unei per-

soane care exercită o funcție de conducere

sau o activitate de orice fel pentru o entitate

din sectorul privat, un avantaj nemeritat de

orice natură, pentru ea însăși sau pentru o

terță persoană, cu scopul ca această persoa-

nă să îndeplinească sau să se abțină de la

îndeplinirea unui act, cu încălcarea obligațiilor

sale;

(b) faptul că o persoană, în exercitarea unei

funcții de conducere sau a unei activități, sub

orice formă, pentru o entitate din sectorul pri-

vat, solicită sau primește, direct sau prin inter-

mediarul unui terț, un avantaj nemeritat de

orice natură, pentru ea însăși sau pentru o

terță persoană, sau faptul de a accepta promi-

terea unui asemenea avantaj cu scopul de a

îndeplini sau de a se abține de la îndeplinirea

unui act, cu încălcarea obligațiilor sale.

Decizii europene pentru prevenirea

spălării banilor proveniți din corupție

Corupţia implică în mod constant transferul de

bani în numerar sau în natură. Tranzacţiile cu

numerar, mai ales cele care presupun sume

mari, pot marca traseul parcurs de la persoa-

na care a dat mită la cea care o primeşte.

Cum corupţia este ilegală în toate situaţiile,

orice măsură care permite cunoaşterea plătirii

acesteia serveşte ca măsură de prevenţie,

oprind plata mitei şi facilitând confiscarea ve-

niturilor ilicite obţinute de funcţionarul public.

Demersuri în vederea incriminării spălării ba-

nilor proveniţi din corupţie:

Directiva 91/308/CEE privind prevenirea

folosirii sistemului financiar în scopul spă-

lării banilor:

Documentul solicită statelor

membre să interzică spălarea banilor şi să

oblige sectorul financiar, cuprinzând instituţiile

de credit şi o gamă largă de alte instituţii fi-

nanciare, la identificarea clienţilor lor, ţinerea

unor evidenţe corespunzătoare, stabilirea

unor proceduri interne de formare a persona-

lului şi de prevenire a spălării banilor şi de ra-

portare a oricăror indicii de spălare a banilor

autorităţilor competente.

Directiva 2001/97/CE a Parlamentului Eu-

ropean şi a Consiliului din 4 decembrie

2001

de

modificare

a

Directivei

91/308/CEE:

Directiva impune obligații referi-

toare în primul rând la raportarea tranzacțiilor

suspecte. Statele membre asigură în orice

situație că instituțiile și persoanele care fac

obiectul prezentei directive iau măsuri specifi-

ce corespunzătoare pentru compensarea ris-

cului major de spălare de bani care apare la

stabilirea de relații de afaceri sau la inițierea

unei tranzacții cu un client care nu a fost pre-

zent fizic în vederea identificării (tranzacții ca-

re nu au loc «față în față»).

Directiva 2005/60/CE privind prevenirea

utilizării sistemului financiar în scopul spă-

lării banilor şi finanţării terorismului:

Direc-

tiva a III-a privind spălarea banilor are rolul de

a stabili în mod unitar standarde minimale