Previous Page  3 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 12 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

2

e d i t o r i a l

Majoritatea eforturilor de combatere a corupție vizează în primul rând structurile de stat, totuși me-

diul de afaceri este departe de a fi ferit de practici lipsite de transparență, abuzuri de putere și acti-

vități ilicite. Corupția în mediul privat afectează atât comunitățile în care companiile își desfășoară

activitatea cât și stabilitatea și profitabilitatea afacerilor.

Scandalul Johnson & Johnson este doar unul din multele cazuri care ilustrează amploarea pierde-

rilor care pot fi cauzate de neregulile din interiorul unei companii. În urma anchetei derulată de au-

toritățile americane, compania Johnson & Johnson a trebuit să plătească daune de 2 miliarde de

euro pentru probleme de conformitate în promovarea produselor farmaceutice. Pierderile cauzate

de lovitura reputațională, pierderea clienților, partenerilor și investitorilor nu au fost cuantificate p

ână la ora actuală.

Pentru a evita costurile corupției, companiile au nevoie de programe robuste de etică și conformi-

tate, care închid lacunele, scad costurile și asigură stabilitate pe termen mediu și lung. Alături de

celelalte instrumente pentru reducerea riscurilor de corupție în companii – ca de exemplu progra-

me de conformitate, codul de etică și conduită profesională, managementul riscurilor, auditul intern

și extern – programele pentru gestionarea avertizărilor de integritate (sesizările referitoare la nere-

gulile din cadrul companiei) au rolul de a semnala problemele din cadrul companiei, înainte ca

acestea să capete amploare. Astfel, sunt prevenite loviturile de imagine și scandalurile care afec-

tează credibilitatea companiei în fața partenerilor, investitorilor și clienților sau care atrag sancțiuni.

Avertizarea de integritate, cunoscută în limbajul internațional ca „whistleblowing” definește dezvă-

luirea de informații despre nereguli, activități corupte, ilegale, frauduloase sau periculoase comise

în organizații ale sectorului public sau privat. Acestea includ și nereguli potențiale sau percepute.

Rolul avertizărilor de integritate în prevenirea riscurilor în mediul de afaceri este susținut de rezul-

tatele unui studiu realizat de KPMG pe această temă.

1

Acesta arată că 25% din cazurile de fraudă

descoperite în companii au ieșit la iveală prin sistemul de avertizări de integritate care funcționa în

cadrul companiei.

În acest număr al publicației Transparency Info prezentăm o serie de criterii și repere de urmat în

implementarea mecanismelor de avertizare de integritate în cadrul companiilor, având ca bază

principiile generale pentru protecția avertizorilor de integritate, prevederile dreptului internațional și

recomandările organismelor internaționale.

Protec

ț

ia persoanelor care semnalează

corup

ț

ia în mediul privat