Previous Page  8 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 12 Next Page
Page Background

7

T R AN S P AR E NCY I N F O

l eg i s l a

ț

i e i n t e r na

ț

i o na l ă

Recomandările OECD din 2009 pentru combaterea mituirii

funcționarilor publici străini în tranzacții comerciale internaționale

Pentru a reduce riscurile de corupției în interacțiunea dintre mediul privat și sectorul public, în

relațiile comerciale internaționale, OECD a adoptat în 1997 Convenția pentru combaterea mituirii

funcționarilor publici străini

8

în tranzacțiile comerciale internaționale. În ceea ce privește avertiză-

rile de integritate în mediul privat, Recomandările OECD din 2009

9

cu rol de completare și extin-

dere a convenției prevăd măsuri pentru crearea mecanismelor de raportare și de protecție a

persoanelor care semnalează corupția la locul de muncă. Astfel, în Secțiunea IX privind raporta-

rea mitei, Consiliul OECD recomandă protejarea avertizorilor de integritate în mediul public și pri-

vat și crearea unor canale accesibile și sigure pentru semnalarea neregulilor.

Liniile directoare privind avertizarea de integritate în sectorul privat,

elaborate de Camera Internațională de Comerț

Camera Internațională de Comerț

a elaborat în 2008 un set de linii directoare pentru programele

de avertizare de integritate în cadrul companiilor.

10

Documentul recomandă companiilor să imple-

menteze, în acord cu dimensiunea și resursele de care dispun, un sistem de gestionare a averti-

zărilor de integritate. Acest mecanism trebuie conceput ca parte integrată a programului de etică

și conformitate, se adresează atât angajaților cât și altor părți interesate și îndeplinește două

funcții centrale: asigură consiliere în materie de etică și conduită, respectiv gestionează avertizări-

le de integritate cu scopul de a identifica din timp riscurile de corupție și alte încălcări ale legii.

Printre recomandări regăsim și externalizarea preluării avertizărilor de integritate către un opera-

tor extern „independent, cu o reputație excelentă, care garantează profesionalism și confidențiali-

tate în asigurarea acestor servicii”.