Previous Page  5 / 12 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 12 Next Page
Page Background

T R AN S P AR E NCY I N FO

4

p r i n c i p i i ge n e r a l e

Reglementarea și aplicarea

Reglementările privind avertizările de integritate trebuie cuprinse într-o lege dedicată acestui subiect. La nivel

de companie, prevederile care reglementează această arie trebuie cuprinse în politica și procedura privind

avertizările de integritate, pentru a garanta claritate și ușurință în accesarea și cunoașterea acestor regle-

mentări. De asemenea, instruirea și informarea persoanelor care lucrează în instituție sau companie, despre

modalitățile de a semnala neregulile, sunt esențiale pentru aplicarea corectă și efectivă a reglementărilor în

materia avertizării de integritate.

Nu în ultimul rând, politicile și procedurile în cuză trebuie revizuite periodic, cu scopul de a îndrepta eventua-

lele vulnerabilități identificate. În cazul în care reglementările privind avertizările de integritate intră în conflict

cu clauzele de confidențialitate stabilite de angajator sau prin acorduri cu părțile interesate, drepturile averti-

zorilor de integritate prevalează.

Proceduri de raportare

Reglementările și procedurile referitoare la modul în care poate fi făcută o avertizare de integritate trebuie să

aibă o bună vizibilitate și să fie ușor de înțeles, astfel încât orice persoană care vrea să semnaleze o neregu-

lă să știe cum poate face acest lucru și ce drepturi are odată ce se angajează într-un astfel de proces. Rapor-

tarea poate fi făcută la locul de muncă, către autoritățile competente sau către alte părți din afara organizației,

cum ar fi organizații ale societății civile, presa, asociații legale, asociații profesionale sau sindicate.

Instrumente pentru raportare și îndrumare:

Este necesar ca angajații să aibă la dispoziție diverse modali-

tăți de semnalare a neregulilor la locul de muncă, inclusiv linie telefonică pentru avertizorii de integritate

(hotline), portal online, linie pentru consiliere în materie, un responsabil cu etica și conformitatea căruia să i

se poată adresa, precum și un ombudsman (în cadrul sau din afara companiei). Toate aceste mecanisme

trebuie să garanteze siguranța și confidențialitatea sesizărilor și a celor care le depun.